Spelbedenker Błażej Kubacki
Vormgeving Enggar Adirasa, Agnieszka Kopera
Uitgever NSKN Games
Jaar van uitgave 2015
aantal spelers 1-4 leeftijd 14+ tijdsduur 120 minuten
prijs 55 soort spel Coöperatief, fantasy, deck building, dungeon crawler

Mistfall is voortgekomen uit een succesvolle Kickstartercampagne. Het spel speelt zich af in een fantasy setting. Je bent een held die samen met andere helden op pad gaat om binnen een bepaalde tijd (rondes) monsters te verslaan. Mistfall heeft verschillende quests en is volledig coöperatief; dat wil zeggen dat je samen met je medespelers tegen het spelmechanisme speelt, zoals bijvoorbeeld bij Pandemie.

2015-12-04 22.29.00Het materiaal is mooi. Goede kwaliteit kaarten en zeer goede kwaliteit tegels. Het artwork is heel mooi, zeer gedetailleerd en oogt fris en kleurrijk. De doos is ook nog eens goed gevuld met materiaal.

Je kiest gezamenlijk een quest die je wil gaan spelen en iedere speler kiest één van de zeven karakters. Iedereen pakt het bij het karakter horende deck met kaarten en de kartonnen Hero Charter. Het deck bestaat uit wapens, uitrusting en aanvals- en verdedigingskaarten. Op de Hero Charter wordt bijgehouden of de held veel aandacht van de vijanden trekt. Er staat ook op aangegeven welke speciale eigenschappen de held heeft. De kaarten met basisuitrusting komen onder de Hero Charter te liggen. Het deck wordt geschud en vormt de trekstapel. Iedere speler begint met de bovenste vijf kaarten van de trekstapel op hand. De Quest Charter wordt in het midden van de tafel gelegd. Hierop ga je bijhouden hoeveel monsters/vijanden er de volgende beurt in het spel komen, hoeveel tijd (gemeten in rondes) er nog over is, en welke speciale gebeurtenissen er komen. Zowel de Hero Charter als ook de Quest Charter hebben twee zijden: normale moeilijkheidsgraad en hoge moeilijkheidsgraad. Het is aan te raden om met de normale moeilijkheidsgraad te beginnen. Het deck met tijdskaarten wordt geschud en op tafel gelegd. De rest van het speelveld wordt volgens de regels van de uitgezochte quest opgezet. Dat kan dus verschillen, maar er komen altijd locatietegels, een deck met beloningskaarten en een deck met gebeurteniskaarten op tafel te liggen. Er moet ook een monsterdeck worden samengesteld, en ergens op de locatietegels (dat staat in de quest beschreven) is er een eindbaas die je moet verslaan. De fiches en tokens komen ook op tafel te liggen

Het doel van het spel is gezamenlijk de eindbaas verslaan. De helden verliezen als één van de helden dood gaat voordat de eindbaas verslagen is. De levenspunten van de helden bestaat uit het deck kaarten. Als je kaarten speelt, dan komen deze op de aflegstapel te liggen. Hoe meer kaarten daarop liggen, hoe vermoeider je bent, om het zo maar te zeggen. Dan is er een tweede aflegstapel en dat is de begraafplaats. Als je schade oploopt dan moet je op deze aflegstapel kaarten afleggen. Deze kaarten geven dus je verwondingen weer. Als alle kaarten van een held op de begraafplaats liggen, dan is de held dood, en heeft het hele gezelschap verloren.
Elke ronde bestaat uit 7 fases, die er globaal als volgt uit zien:

Fase 1: Reinforcement fase

Op de Quest Charter staat op het reinforcementspoor aangeven hoeveel monsters er op je locatie verschijnen. In de allereerste beurt zijn dat er altijd 0.

Fase 2: Reisfase

2015-12-04 22.29.14Je reist als groep naar een nieuw gebied toe. Je start altijd in de herberg, en van daaruit kies je een tegel om naar toe te reizen. Je pakt de tegel, draait hem om en zet het reisgezelschap op de tegel. Elke locatie heeft zo zijn eigen speciale eigenschappen en die kunnen zowel negatief (handkaarten afleggen op een aflegstapel bijvoorbeeld) als ook positief (held die kunnen toveren doen extra schade bijvoorbeeld).
Vervolgens trek je de bovenste kaart van de gebeurtenisstapel. Daarop staat beschreven hoeveel en welke vijanden je op die locatie tegenkomt. Op de kaart staat ook aangegeven wanneer de gebeurtenis opgelost/voorbij is.
Naar een volgende locatie mag je alleen reizen als je huidige locatie veilig is. Dat wil zeggen: als er geen monsters meer zijn en er geen gevaartokens meer liggen. Er is een uitzondering: je mag eventueel vier zogenaamde ‘resolve’-tokens inleveren. Met ‘resolve’-tokens kun je problemen oplossen of nieuwe kaarten voor je deck kopen. Deze tokens verdien je met het verslaan van monsters.
Kom je op een plek waar monsters actief worden of zijn, dan trek je de monsterkaarten en legt ze rond de locatietegels neer. Elke locatie heeft zo zijn eigen type monsters. In de Wildlands kom je bijvoorbeeld alleen wolven, hounds en zogenaamde ‘ghoren’tegen en in de Deadlands, hoe kan jet ook anders, ondoden en geesten. Op de locatie leg je ook nog een gevaartoken.

Fase 3: Achtervolgingsfase

Op elke Hero Charter wordt op een spoor bijgehouden hoe groot de bedreiging is die een held vormt voor een vijand. Monster voor monster wordt bekeken naar welke held het monster toe rent. Je begint met het eerste monster en kijkt welke held de hoogste waarde op zijn bedreigingsspoor op de Hero Charter heeft. Daar rent het monster naar toe. De held legt het monster voor zich neer en halveert de bedreiging op zijn spoor. Er wordt afgerond naar beneden als het geen heel getal is. Dan is het tweede monster aan de beurt en er wordt gekeken wie nu de grootste bedreiging vormt. Dat kan dezelfde held zijn of een andere held. Als er elke held op nul staat, en er is nog een monster over, dan blijft het monster liggen voor de volgende ronde.

Fase 4: Heldenfase

Gezamenlijk besluit je wie als eerste aan de beurt is en die voert dan zijn hele beurt uit: hij gaat dan kijken welke speciale eigenschappen hij aan het begin van zijn beurt mag gebruiken. Daarna mag de held één reguliere actie doen, plus zoveel snelle acties en reflexacties als hij maar wil. De acties verschillen per held en staan beschreven op de Hero Charters en de kaarten van het deck. Er is echter een addertje onder het gras: vaak voelen de monsters zich zeer bedreigd door je acties. Of anders gezegd: als je acties uitvoert, kost dat je vaak één of meer plekken op je bedreigingsspoor. Er komt een moment dat je zoveel bedreiging vormt (je gaat over een bepaalde waarde op het spoor heen) dat de monsters zo woedend worden dat ze je meteen aanvallen. En dan later in de monsterfase nog eens. Dat is niet zo gunstig. Je moet dus uitkijken dat je niet te veel acties uitvoert.
De acties die je kunt uitvoeren zijn bijvoorbeeld monsters aanvallen of bijvoorbeeld kaarten van de aflegstapel op de trekstapel leggen, of kaarten van de begraafplaats op de aflegstapel leggen. Op elke monsterkaart staat hoeveel verdediging het monster heeft, en hoeveel levenspunten. Als de levenspunten op zijn, dan is het monster dood en krijg je daar een bepaald aantal ‘resolve’-tokens voor. Hoeveel, dat staat ook op de monsterkaart aangegeven.
In je beurt mag je ook nog met de ‘resolve’-tokens nieuwe kaarten voor je deck kopen. Elke kaart die je op deze manier koopt mag je meteen op hand nemen en ook meteen al spelen. Overleg wel met je medespelers wie welke kaarten gaat kopen, want de ‘resolve’-tokens worden gedeeld. Alle kaarten die je tijdens de beurt speelt gaan naar de aflegstapel. Aan het eind van de beurt mag je nog speciale eigenschappen uitvoeren van je karakter, voor zover die ze heeft. Je vult je hand aan tot vijf kaarten en de volgende speler is aan de beurt.

Fase 5: Verdedigingsfase, oftewel monsterfase

De vijanden die tijdens de heldenfase niet gedood zijn, vallen nu de helden aan. Op de monsterkaarten staat aangegeven hoeveel schade ze doen, en wat hun speciale eigenschappen zijn.

Fase 6: Encounter fase

Mocht er geen gebeurtenis zijn geweest deze ronde, dan mag het gezelschap rusten. Tijdens het rusten mag je kaarten van de begraafplaats naar de aflegstapel verplaatsen, en/of van de aflegstapel naar de trekstapel. Met hoeveel kaarten je dat mag doen is afhankelijk van de speciale eigenschappen van je karakter en de locatie waar je je bevindt.
Was er wel een gebeurtenis, maar is die nog niet opgelost, dan gaat meteen de laatste fase in.
Was er een gebeurtenis, en is die deze beurt opgelost, dan worden alle vijanden die nog over waren verwijderd, de locatie wordt één stap veiliger – soms kan een locatie zeer gevaarlijk zijn en liggen er twee gevaartokens – en het gezelschap mag 2 beloningskaarten trekken. Zijn deze kaarten op dan krijgen de helden een ‘resolve’-token voor elke kaart die niet getrokken kon worden. Als alle vijanden verdwenen zijn en de locatie is veilig (geen gevaartokens), dan mogen de helden rusten.

Fase 7: Tijdfase

Trek een tijdskaart en voer uit wat daarop staat. Meestal moet je op het tijdsspoor vooruit. Mocht je voorbij een speciaal symbool komen op het tijdsspoor dan voer je dat ook meteen uit. Bijna altijd is het zo dat de vijanden plotseling agressief worden en meteen aanvallen.

2015-12-04 22.28.47Het is aan te raden om de eerste keer de quest ‘Into the Wilds’ te spelen. Deze quest is kort en geeft je de gelegenheid om het spel te leren kennen zonder dat de speeltijd meteen vreselijk uit de hand loopt.
Het is ook aan te raden om het spel voor de eerste keer te spelen met iemand die de regels (redelijk) onder controle heeft.

Het spel is uitstekend geschikt om solo te spelen en ook met twee spelers is dit spel een topper. Zelf zal ik het niet snel meer op tafel liggen als we met vier personen zijn, want dat maakt het spel qua speeltijd toch te lang. Ik vind dat het spel het meest prettig speelt met 1-3 spelers.
Het spelregelboekje is slecht. Rommelig, en de informatie staat op verschillende plaatsen. Zo worden bijvoorbeeld de fasen min of meer uitgelegd, en ergens wordt er dan doodleuk de opmerking geplaatst dat als het ‘hier in dit stuk van de uitleg’ niet staat, dat je dan naar de ‘advanced’-sectie van het regelboek moet gaan. “Zet dan meteen alles bij elkaar”, denk ik dan. Een ander voorbeeld: bij de regels voor de setup staat nergens vermeld hoeveel handkaarten je mag pakken om mee te starten. Ergens bij de regels van fase 6 een heel stuk verder wordt er de opmerking gemaakt dat je ‘je handkaarten weer aanvult tot vijf’. Je start dus met vijf handkaarten. Speel het spel daarom de eerste keer het liefst met iemand die dit van tevoren allemaal goed heeft uitgezocht. De filmpjes op Boardgamegeek helpen enorm, en ook de FAQ en de overzichtskaarten.
Het slechte regelboek is echt jammer, want het spel zelf steekt prima in elkaar. Een solide, goed werkende ‘dungeon crawler’. Het thema komt goed uit de verf, het is een lust voor het oog om naar te kijken, de spelmechanieken werken prima en het is leuk om te spelen. Is het spel het waard om tijd te steken in het regelboek? Ik vind van wel.

Dit spel werd ons geschonken door NSKN Games

4 gedachten aan “Mistfall”

1. Bedankt voor de heldere review.

Ik heb vandaag pas voor het eerst bij toeval kennisgemaakt met Mistfall in een spellenwinkel te Amersfoort. Ik ben blij dat ik dit deckbuilding spel gekocht hebt. Het thema en het artwork spreekt me aan en ook het feit dat je het solo kan spelen.

Ik zal me eerst nog door de regelgeving moeten gaan worstelen. 😉

2. Amersfoort is niet al te ver weg. Bij ons zijn er meerdere mensen die het spel kennen en kunnen uitleggen. Dus als je wil, ben je van harte welkom om een keer langs te komen 😉

1. Hoi Wilfred,