Uitgever Matagot
Jaar van uitgave 2018
aantal spelers 2-5 leeftijd 10+ tijdsduur 45 minuten
prijs 50 spelregels Spelregels
soort spel Familie, Exploration, Deduction, Bluffing
gewonnen prijzen Genomineerd “2019 As d’Or – Jeu de l’Année”

Yo Ho, Yo Ho! A pirates life for me. Bij piraten denk ik altijd direct aan dit liedje van de Pirates of the Caribbean. Vanaf het eerste moment dat ik dit spel zag tijdens Spiel had de zeer kleurige doos deze uitwerking op mij. Als piraten op zoek naar een verborgen schat. Tijdens het zoeken gebruik je passers en kompassen en je tekent je bevindingen op het spelbord. Tja, wie wil dat niet?

De allereerste indruk heb ik bij de inleiding al weggegeven, maar zodra je de doos van het spel open doet, blijf je in die sfeer. Mooi spelbord, van glad materiaal (zodat de markeringen die je tijdens dit spel maakt, er weer af kunnen na afloop). Stiften, passers, kompas sjablonen, kleine landkaarten, spelersschermen, kaartjes met hints voor de spelers, een heuse schatkist en schat fiches om erin te doen en miniaturen van piraten. Het spel ziet er keurig uit en roept op om te starten.

In Treasure Island speelt Long John Silver tegen zijn bemanning (piraten). Long John Silver, wordt gevangen genomen en net voordat dat gebeurt heeft Long John Silver een schat begraven ergens op het eiland. Feitelijk is dat het belangrijkste element van de set-up. Een van de spelers is Long John Silver en dient in het geheim een plaatsje op de kaart te vinden (en te markeren op zijn persoonlijke versie van de landkaart). Alle andere spelers selecteren een piraat en het daarbij behorende spelerscherm en de speciale eigenschap van de geselecteerde piraat. Long John Silver krijgt verder nog drie hint kaarten. Deze hint kaarten geven het soort hint aan dat Long John Silver moet geven. Denk hierbij aan: “geef aan welke piraat op minder dan 9 mile van de schat is”. Tot slot krijgen alle spelers van Long John Silver een regio, waar de schat NIET ligt. Deze informatie moeten de spelers geheim houden, daarover later meer.

Het doel van Treasure Island is behoorlijk recht toe recht aan. Zo snel mogelijk de schat vinden. Long John Silver gaat de gevangenis in en we weten al dat hij na 19 dagen ontsnapt en dan zijn schat zal opeisen. Als piraat heb je dus 19 dagen om de schat te vinden. Dit doe je door de hints die Long John Silver moet geven, te gebruiken om alle gebieden waar de schat niet ligt te elimineren.
Het spel is duidelijk een all-against-one spel, waarbij de piraten tegen Long John Silver spelen. De piraten kunnen samenspelen en mogen informatie delen, maar tegelijkertijd, het zijn piraten. Dus ze kunnen ook besluiten valse informatie te delen en zo hun concurrenten om de tuin leiden en de kans om zelf de schat te vinden te vergroten.

Het verloop van het spel wordt vorm gegeven door een kalender. De kalender geeft twee zaken aan: De actie die Long John Silver moet uitvoeren en het aantal acties dat één van de piraten mag uitvoeren. De acties van Long John Silver bestaan meestal uit het geven van hints. Bij het geven van de hint, kiest Long John Silver welke hint hij wil geven op basis van de hint kaarten die hij in zijn bezit heeft. Dit stelt hem in staat om de meest gunstige hint (die waarbij hij het minste prijsgeeft over de geheime locatie van zijn schat) te kiezen. Er zijn behoorlijk veel verschillende hints. Wanneer Long John Silver een hint geeft, dient hij deze ook op het spelbord aan te geven door bijvoorbeeld een cirkel van “9 mile” rond een van de piraten te tekenen. Met de boodschap: “de schat bevindt zich in deze cirkel”. De beurt van de spelers bestaat uit: Te paard rijden, lopen, zoeken in een klein gebied of zoeken in een groot gebied. Bij het zoeken tekent de speler met een sjabloon een cirkeltje op het spelbord en stelt hij/zij de vraag of de schat zich in de cirkel bevindt. Long John Silver moet deze vraag eerlijk beantwoorden en als het antwoord ja is, dan is het spel afgelopen. Wanneer de piraten de schat na 19 dagen niet gevonden hebben, ontsnapt Long John Silver en vindt er een laatste race plaats naar de schat, waarbij Long John Silver natuurlijk het voordeel heeft dat hij weet waar hij moet zoeken.

Als Long John Silver ben je eigenlijk een meespelende “game-master”. Je moet ervoor zorgen dat de andere spelers lol hebben, door ze hints te geven, maar tegelijk wil je ook niet te veel prijsgeven om zelf kans te maken op de overwinning. Belangrijkste tip voor Long John Silver is, probeer hints zoveel mogelijk te combineren. Door bijvoorbeeld in ronde 1 als hint te geven “de meest rechtse piraat bevindt zich binnen 9 mijl van de schat”. En vervolgens in een andere ronde te zeggen “de schat bevindt zich aan de oost zijde van het eiland”. Als piraten is het verstandig de speciale kompas hints goed in te zetten. Met deze hints moet Long John Silver je een “taartpunt” van het bord aangeven waar de schat niet zit. Wanneer je dat slim inzet, kun je veel te weten komen over de mogelijke locatie van de schat.

Treasure Island is een mooi spel, het tekenen op het bord en de combinatie van slimme hints geven (die zo min mogelijk verraden), informatie delen (en daar over liegen … of niet) geeft echt een grappige sfeer. Wanneer ik kijk naar de negatieve punten, dan is dat vooral het regelboek. Dat is slecht. Via download is versie 4 te verkrijgen, die is duidelijk beter dan het regelboek in de doos. Verder is Treasure Island wel echt een spel dat in je spelgroep moet passen. Ik zou het daarom ook meer typeren als een soort van party-game waarbij je lol hebt met elkaar en elkaar een beetje op de hak neemt. Met de juiste groep kun je echt veel lol hebben met dit spel en heb je best een unieke ervaring. Voor de liefhebbers van meer strategische spellen, zie ik de match niet helemaal en zou ik zeker adviseren het eens te proberen, maar dan verwacht ik dat het na het proberen wel goed geweest is. Ik behoor tot die categorie. Maar, dat maakt het zeker geen slechte ervaring.