Duodecim Scripta

Naam spel Duodecim Scripta
Uitgever SENET
aantal spelers 2 leeftijd 8+ tijdsduur 20 minuten
prijs 30 soort spel Bordspel

De doos ziet er erg simpel uit. In de doos zit het speelbord met in een zijvakje de spelregels in vijf verschillende talen, of drie losse A4’tjes. Daarnaast zitten er vijftien bruine, vijftien witte schijven en drie dobbelstenen in.

De spelers kiezen een kleur en wie er begint. Het doel van het spel is om als eerste alle vijftien schijven van het bord te spelen. Op het bord wordt er tegen de wijzers van de klok bewogen.

Bij de start bevinden zich geen schijven op het bord. Door het gooien van de dobbelstenen krijgen de spelers schijven op het bord. Op het bord staan zes woorden, de middelste twee woorden zijn de beginwoorden voor de spelers, één woord per speler (LVDERE en RIDERE). Pas als alle schijven van een speler op het eerste woord staan, kunnen ze over de rest van het bord worden verplaatst. Er kunnen meerdere stenen op elkaar staan. Door het gooien van de dobbelstenen kunnen de schijven verplaats worden. Als er zes gegooid wordt, mag een steen, zes letters vooruit gezet worden. Er wordt met drie dobbelstenen gegooid, hiermee kunnen drie verschillende stenen verplaats worden, maar ook twee keer dezelfde. Het aantal ogen worden dat niet bij elkaar opgeteld, maar de stappen worden afzonderlijk van elkaar gedaan. De stenen gaan tegen de klok in, het bord rond om de buitenste vier woorden. De beginwoorden worden alleen in het begin gebruikt. Schijven van dezelfde kleur kunnen in een onbepaald aantal op dezelfde letter geplaatst worden. Maar een schijf mag niet op een letter worden geplaatst als daar twee of meer schijven van de tegenspeler staan.

Als er maar één schijf van de tegenstander op een letter staat, kan deze schijf geslagen worden door precies op dezelfde letter te belanden met jou schijf. De geslagen schijf wordt van het bord genomen en moet de eerstvolgende beurt terug op het bord geplaatst worden op het beginwoord. Pas als alle schijven van een speler zich op het laatste woord bevinden (VIVERE), mogen ze van het bord gespeeld worden.
De speler die als eerste alle schijven van het bord heeft gespeeld, is de winnaar.

Door een eenvoudige aanpassing in de regels speelt het een stuk leuker. Door niet alle stenen op het laatste woord te hoeven krijgen, eindigt het spel veel sneller. Als je dat namelijk wel doet, is de speler die als eerste een paar letters van dat woord bezit, veel sneller uit dan de andere speler.

Oordeel recencent

Het principe van het spel is leuk, maar het bestaat ook al erg lang. Erg makkelijk afgekeken dus. De uitvoering is erg matig: een simpel speelbord, slecht uitgeprinte spelregels, eenvoudige doos, dan is €30,- heel erg duur. Daarnaast kan de uitleg stukken duidelijker en zouden er aanpassingen gedaan moeten worden in de regels, want als je volgens de regels speelt, duurt het erg lang.

Dit spel werd ons geschonken door Senet.

2 gedachten aan “Duodecim Scripta”

1. Beste mensen,

Uitgaande van de originele spelregels, geleverd bij de doos: is het toegestaan om een fiche naar het laatste veld (E van viverE) te verplaatsen hoewel het aantal stappen daarbij lager is dan het gegooide getal?

Voorbeeld:
    Er staat een fiche op de V van viVere. De worp luidt 1+1+4. Mag het fiche naar de laatste E verplaatst worden?

Graag hoor ik wat van jullie.