Naam spel Top-A-Top
Spelbedenker Agnieszka Migdalska
Vormgeving Szwedzki
Uitgever Kuźnia Gier
aantal spelers 3-6 leeftijd 6+ tijdsduur 15-30 minuten
prijs 15 soort spel partyspel

Het spel zit in een blikken koker en valt daarmee direct op. Mijn eerste indruk, gezien de kleuren en stijl, dit is een voetbalspel. Ook de naam Top-A-Top, linkte ik meteen aan voetbal. Maar het spel heeft niets met voetbal te maken. De negentig ronde kaartjes zijn op stevig karton gedrukt en zien er allemaal goed en degelijk uit. Spelregels in het Pools en Engels zijn duidelijk, althans het Engels toch, en er zit een overzicht bij met de uitleg van de acties.

Alle spelers zitten rond de tafel en krijgen zes kaarten, gedekt. Elke speler moet goed de uitgespeelde kaarten in het midden van de tafel kunnen zien. Er zijn drie soorten kaarten: groen, geel en rood. Groen zijn makkelijke kaarten, geel gemiddelde kaarten en rood zijn moeilijke kaarten. Maak een keuze met welke kleur of kleuren gespeeld word. Ze kunnen gemengd worden. Elke speler krijgt zes kaarten. De overige kaarten doen dit spel niet mee.

Om de beurt draait een speler zijn bovenste kaart om, de kaart wordt van je weg gedraaid, en dan voeren alle spelers de actie uit die het figuurtje afbeeld. De speler of spelers die dit niet, fout of te laat doen krijgen de kaarten die in het midden liggen. Het is de bedoeling om al je kaarten kwijt te raken. De speler die als eerste zijn kaarten kwijt is, wint het spel.

Er zijn in totaal zestien verschillende actiekaarten Op elke kaart staat een mannetje dat springt. Onder de benen staat de actie die je moet uitvoeren afgebeeld. Enkele acties zijn:

• In je handen klappen
  • Een indianengeluid maken
  • Hallo zeggen
  • Zwijgen
  • Doen alsof je een vlieg dood mept op de kaart

Het spel is vooral gericht op kinderen. Bij sommige kaarten kan je ook zelf je eigen acties bedenken natuurlijk. Als je het spel langer wilt spelen, kan je ook aan het begin elke speler meer kaarten geven. Ook het aantal van maximaal zes spelers is geen noodzaak, met meer kan ook, maar alle spelers moeten wel goed zicht op de gespeelde kaarten kunnen hebben.

Oordeel recencent

Het is een typisch partyspel wat op het einde van een avond snel nog even gespeeld kan worden, of als je aan het wachten bent. Ook op familieavonden kan dit spel erg goed gespeeld worden. Heb geen hoge verwachtingen bij het spel, maar zij die van dit soort spellen houden, of jeugdbewegingen zullen er veel plezier aan hebben. Doordat er negentig kaarten in zitten heb je genoeg variatie in het spel.

Dit spel werd ons geschonken door Kuznia Gier