Die Legenden von Andor

doos

Spelgegevens

Naam spel Die Legenden von Andor
Spelbedenker Michael Menzel
Vormgeving Michael Menzel
Uitgever Kosmos
Jaar van uitgave 2012
aantal spelers 2-4 leeftijd 10+ tijdsduur 75 minuten
prijs 40.00 soort spel coöp, fantasy
gewonnen prijzen Genomineerd speelgoed van het jaar 2014
Tarok
Tarok

Inleiding

Tachtig jaar geleden ontsnapt een groep slaven aan hun meesters en vlucht naar een onbekend en onbewoond land. Tijdens de overtocht over een bergpas hoog in de Grijze Bergen laat Tarok, een enorme zwarte draak, zijn oog vallen op de groep reizigers. Hun leider, Brandur, voelt zich verantwoordelijk en vecht met zoveel moed en furie dat de draak begint te vrezen voor zijn eigen onsterfelijke leven en laat de groep passeren. Op dat moment heeft Tarok gezworen wraak te nemen op Brandur, die ondertussen koning van Andor is geworden, en stuurt zijn minions erop uit om hem en zijn beschaving te vernietigen.

De eerste indruk

In de doos zit een hele berg materiaal: fiches, dobbelstenen, kaarten en uiteraard helden en monsters. Verder is er nog een speelbord en heeft iedere held een apart bordje met zijn levenspunten en voorwerpen. Wat ook opvalt is het uitermate dunne spelregelboekje. Een beter woord is eigenlijk spelregelblad. Dat komt omdat gekozen is voor iets wat bij computerspellen bekend staat als een tutorial. Ofwel een aantal opdrachten waarmee de basis van het spel uitgelegd wordt. Dit wordt gedaan aan de hand van een aantal kaarten. Op deze manier wordt uitgelegd hoe het lopen, vechten, de beurtvolgorde en andere van dit soort basiszaken werken.

De voorbereiding

Iedere speler kiest een van de vier helden: een boogschutter, tovenaar, krijger en dwerg. Hierna wordt een scenario gekozen. Het eerste scenario bestaat uit de tutorial met daarna een echte missie. Voor ieder scenario zijn een aantal kaarten benodigd die ervoor zorgen dat het scenario ordelijk verloopt en die als het ware het verhaal vertellen. Er is ook een spoor met letters A tot en met N. Deze letters staan ook op sommige kaarten en geven dus aan wanneer een kaart in het spel komt. De witte pion op dit spoor heet dan de verteller, omdat hij eigenlijk de legende vertelt.

Spelverloop

Afhankelijk van het scenario wordt een startspeler bepaald, hierna volgen de beurten met de klok mee. Als een je aan de beurt bent mag je lopen of vechten en daarbij nog wat andere acties doen, zoals spullen kopen bij een handelaar, spullen op de grond laten vallen, spullen oppakken of spullen ruilen met een andere speler.
bord
Het lopen is heel simpel, je verzet jou figuur een aantal gebieden. Elke stap kost een uur en een dag bestaat uit zeven uur. Kom je in een gebied met een monster hoef je niet te stoppen en je kunt ook pas in je volgende beurt vechten, als je wilt.
Als je dan besluit te vechten worden een aantal dobbelstenen gegooid, afhankelijk van de held en zijn levenspunten. De hoogste worp wordt bij de sterktepunten van de held opgeteld. Daarna gooit het monster een aantal dobbelstenen. De hoogste worp wordt bij de sterktepunten van het monster opgeteld. Het verschil is het aantal levenspunten die verloren worden. Nu kan de held besluiten om te stoppen of om door te gaan met vechten. Iedere vechtactie (het gooien van de dobbelstenen) kost een uur.
Op het moment dat een held geen uur meer over heeft, moet hij passen en wachten tot alle andere spelers ook gepast hebben. Als iedereen gepast heeft is de dag voorbij, maar tijdens de nacht gebeurt er ook nog genoeg. Als eerste wordt er een gebeurteniskaart getrokken (niet dezelfde als scenariokaart) en uitgevoerd. Daarna bewegen de monsters. Ook dit is uitermate simpel, aangezien op het bord met pijltjes aangegeven staat naar welk gebied de monsters bewegen. Als laatste gaat de verteller nog een stap vooruit en wordt de eventueel bijbehorende scenariokaart voorgelezen en uitgevoerd. Hierna begint de volgende dag en hebben de helden weer zeven uur om te doen wat hun goeddunkt.

Tips en opmerkingen

Probeer niet teveel monsters te verslaan. Elk gedood monster zorgt er ook voor dat de verteller een stap vooruit gaat. Als je dus veel monsters doodt, zou het wel eens kunnen gebeuren dat je in tijdnood komt. Wel is het belangrijk niet te veel monsters in de burcht toe te laten, want wanneer het tweede monster de burcht betreedt, hebben de helden verloren.

Dit spel werd ons geschonken door Kosmos
Dit spel werd ons geschonken door Kosmos

 

Oordeel recensent

Alle onderdelen zien er erg goed uit. Het enige merkwaardige is de nummering van de gebieden. Over het algemeen zitten gelijkaardige nummers wel bij elkaar, maar soms zit er een vreemde eend in de bijt. Zo is er een deel van het bord waar de lage twintigers zitten, en dan zit nummer 72 er ineens tussen. Het is niet storend en het spel wordt er niet anders door, maar enigszins merkwaardig is het wel.
Ook apart is het tutorial. Dat is een hele handige oplossing voor mensen die graag snel willen spelen zonder een heleboel regels door te lezen die je in je eerste spel misschien nog niet eens nodig hebt. Maar ik heb persoonlijk toch liever een boekje waar alle regels in staan. Ideaal zou zijn dat er de keus is: het spel leren aan de hand van de tutorial of ‘ouderwets’ de regels doornemen.
De rest van het spel zit gelukkig wel goed in elkaar. Het lopen en vechten voelt goed en past bij de wat simpelere aard van Andor ten opzichte van vergelijkbare spellen. En dat komt terug in de speelduur. Op de doos staat 60-90 min. en dat is echt wel goed te doen. En Andor speelt ook vlot, je kunt zeven acties doen in een ronde en dan is het klaar.
Wel wordt het erg snel vrij pittig. Ik heb nu het eerste en het tweede scenario gespeeld. Het eerste was vrij goed te doen, maar de tweede waren we redelijk kansloos.
Al met al vind ik Die Legenden von Andor een leuk spel dat goed in elkaar zit. Vooral liefhebbers van dit soort spellen, coöp tegen het spelmechanisme, zullen Andor zeker weten te waarderen.

2 gedachten aan “Die Legenden von Andor”

  1. Dit lijkt me ook wel leuk om een keertje te spelen. Maar Goblin Inc. moet ik ook nog steeds doen 🙂

Reacties zijn gesloten.