Verdeeld door Happy Meeple Games
Jaar van uitgave 2019
aantal spelers 1-5 leeftijd 10+ tijdsduur 45 minuten
prijs 45 spelregels Spelregels Engels
soort spel Dobbelspel, set collectie, Worker placement,
gewonnen prijzen 2021 Mensa Recommended

KTBG, ofwel Kids Table Board Gaming, is een uitgever die ontstaan is vanuit een praktisch probleem. De mensen achter KTBG hadden namelijk een passie voor bordspellen en wilden die passie graag aan hun kinderen overbrengen. Ze liepen echter tegen het probleem aan dat de beschikbare spellen voor kinderen te complex waren of totaal geen uitdaging boden… kortom: ze zijn ze toen maar zelf gaan ontwikkelen. KTBG heeft inmiddels al een aantal mooie en leuke spellen uitgegeven en in deze review gaan we wat specifieker kijken naar Wreck Raiders. Wreck Raiders is een spel waarbij we door middel van het kiezen van dobbelstenen duikers gaan plaatsen op scheepswrakken. Bij deze wrakken vinden we dan schatten, die we vervolgens kunnen gebruiken om opdrachten te vervullen. Dit alles doen we om zoveel mogelijk punten te verzamelen.

Net als de andere spellen van KTBG, ziet ook Wreck Raiders er erg goed verzorgd uit. Voor deze review heb ik gebruik gemaakt van een kickstarter versie, wat wil zeggen dat er een aantal extra’s bij zitten, maar ook in de gewone versie van het spel is duidelijk aandacht besteed aan hoe het eruit ziet. Het materiaal waarvan het spel gemaakt is, de doos en het kleurgebruik geven een goede eerste indruk.

De handleiding is ook keurig verzorgd en duidelijk, zonder noemenswaardige fouten. In de doos vinden we dobbelstenen, meeples in de vorm van duikers, een speelbord, verschillende schelpenfiches, fiches die de schatten weergeven, een individueel spelersbord en onderdelen om een aquarium te maken. Het hoofd speelbord ziet er erg mooi en vrolijk uit. Het bevat een afbeelding met vier scheepswrakken, met de getallen 1 t/m 6 er omheen en aan de bovenrand een strand, eveneens met de getallen 1 t/m 6. Tot slot is ook de doos van Wreck Raiders onderdeel van het materiaal: de binnenkant van de deksel is een dobbelbak met afbeeldingen die bepalen of je, wanneer je die dobbelsteen kiest, je een bonus ontvangt.

Iedere speler krijgt een persoonlijk spelersbord en de duikers (meeples) van zijn/haar kleur. De schatten worden gesorteerd, en deze worden met de afbeelding naar beneden naast het bord geplaatst. De schelpen fiches worden gesorteerd en er wordt een markt opgebouwd van de verschillende onderdelen van het aquarium. Tot slot leggen we afhankelijk van het aantal spelers een aantal opdrachtkaarten open. Het spel kan beginnen!

Zoals zo vaak, draait het er bij Wreck Raiders om om zoveel mogelijk punten te behalen. De punten kun je scoren op drie manieren: door het vervullen van opdrachtkaarten, het bouwen van aquaria en door het vullen van de schatkamer met zoveel mogelijk verschillende schatten.

Wreck Raiders speel je in verschillende ronden, waarbij iedere ronde gestart wordt door de startspeler die alle dobbelstenen (1 meer dan het aantal spelers) in de deksel van de doos van het spel werpt. Op de binnenzijde van het deksel staat een afbeelding van de zee, met daarop een aantal afbeeldingen van schelpen en zeesterren. Nadat de dobbelstenen geworpen zijn, zijn niet alleen het aantal ogen van de dobbelsteen, maar ook de locatie waar de dobbelsteen ligt van belang. Hij kan namelijk op of naast een afbeelding geëindigd zijn.

Tijdens de volgende stap in het spel, kiest iedere speler om de beurt een dobbelsteen. Wanneer een speler een dobbelsteen kiest die op een afbeelding ligt, krijgt hij/zij de op de afbeelding getoonde schelp of zeester als bonus.

Vervolgens kijkt de speler naar het getal van de gekozen dobbelsteen en plaatst een van zijn duikers (meeples) op een corresponderend getal van een van de vier wrakken of op het strand. Plaatst de speler de dobbelsteen bij een wrak, dan mag de speler het bijbehorende schattegeltje pakken en indien er naast de duiker andere duikers bij hetzelfde wrak staan, mogen zij ook zo’n tegeltje nemen. Ook wanneer de buurman een van je eigen duikers is!

Op het moment dat je een tegeltje hebt verzameld, gaat het puzzel gedeelte van het spel beginnen. De schattegels hebben namelijk 2 zijden. Op de ene zijde staat een symbool dat overeenkomt met het wrak waar de schat gevonden is en op de andere zijde staat een afbeelding van een schat (denk daarbij aan ringen, munten, enz).

Als onderdeel van je beurt, moet je nu het tegeltje overbrengen naar je persoonlijke spelersbord. Daarbij heb je twee keuzes: je kunt ervoor kiezen om de “wrakkant” of de schatkant naar boven te leggen. Wanneer je de “wrakkant” boven legt kun je door met de schatten patronen te maken die overeenkomen met de opdrachtkaarten punten en extra schelpen of zeesterren verdienen. Met de schatkant kun je einde spel punten verdienen door zoveel mogelijk verschillende te verzamelen en volledige reeksen (volle rijen) van dezelfde soort neer te leggen.

Wanneer je de bovenstaande keuze gemaakt hebt, is de laatste actie die je doet in je beurt kijken of je een aquarium onderdeel kunt en wilt kopen. Die onderdelen bestaan uit een bodem, een tussenstuk en een bovenkant en je mag zoveel aquaria starten als je wil, maar je moet wel altijd met een bodem starten, gevolgd door een of meerdere tussenstukken en daarna een bovenkant.

Nu is de volgende speler aan de beurt die een dobbelsteen moet kiezen. Zijn de dobbelstenen op, dan gooit hij/zij alle dobbelstenen opnieuw en is hij/zij direct de nieuwe startspeler.

Het spel eindigt, afhankelijk van het aantal spelers, nadat 6, 5 of 4 opdrachtkaarten vervuld zijn.

Wreck Raiders heeft drie manieren om punten te verzamelen: de opdrachtkaarten, de rijtjes met schatten en de aquaria. De aquaria zijn een mooie manier om punten te verzamelen. Waar de bodems en de middenstukken gewoon een aantal punten geven, geven de bovenkanten punten op basis van een “formule”. Bijvoorbeeld, 2 punten voor iedere zeester in je aquarium. Naar mijn mening is het dan ook het beste om je op de aquaria en het verzamelen van zoveel mogelijk verschillende schatten te richten en de opdrachten wat minder aandacht te geven. Verder is het mechanisme waarbij de “buren” van je zojuist geplaatste duiker ook een schat krijgen, natuurlijk lekker. Zeker wanneer deze buren nou net je eigen duikers zijn.

Wreck Raiders is echt een goed geslaagd spel. Ik ben behoorlijk gevoelig voor hoe een spel eruit ziet, maar tegelijkertijd vind ik het vooral heel leuk wanneer een spel je verschillende manieren geeft om punten te scoren. Zeker wanneer die manieren echt afwijkend zijn van elkaar. KTBG is hier wat mij betreft prima in geslaagd en het zorgt er voor mij zeker voor dat ik hun andere spellen ook wil proberen.

Foto’s: Hugo