Darwin’s Journey

Spelgegevens

Naam spelDarwin’s Journey
SpelbedenkerSimone Luciani & Nestore Mangone
VormgevingPaolo Voto
UitgeverThunderGryph Games
Jaar van uitgave2023
aantal spelers 1-4leeftijd 15+tijdsduur 60-120 minuten
prijs 60spelregels Spelregels Nederlands soort spel Worker placement

Inleiding

Als ontdekkingsreizigers vertrek je samen met de Darwin om de nieuwe wereld te ontdekken. Dit gaat over land en zee, maar verlies de Beagle, het schip van Darwin, niet veel uit het oog.

De eerste indruk

Ik heb het spel zelf in bezet en heb de Speciale Kickstarter Edition. Waarbij het materiaal een upgrade heeft gehad. De beschrijving hieronder en foto’s komen dan ook uit deze speciale editie.

Alles is gemaakt van stevig goed karton, de fiches, tokens, … zijn allemaal duidelijk. Ook het spelbord en de spelersborden voelen degelijk aan.
Bij de Kickstarter versie zijn de zegels, normaal kartonnen fiches vervangen door een rubber/plastic variant, wat op zich fijner aanvoelt.

Spelregels zijn ruim opgeschreven, hierdoor heb je wel meteen een dik spelregelboek waar je even door moet. Zeker bij de Kickstarter versie, waarbij alle uitbreidingen meteen achter in het regelboek zijn opgenomen.
Ze gebruiken duidelijk voorbeelden en op zich is alles duidelijk na het lezen van de spelregels.

De voorbereiding

Het bord is dubbelzijdig, basisspel of met de uitbreiding. Zeker de eerste keer moet je even goed zoeken welke zijde boven moet liggen.
Een deel is reeds bedrukt, andere delen zijn elk spel weer anders en worden neergelegd zoals beschreven in de spelregels.

Elke speler neemt zijn spelersbord en al het materiaal in zijn kleur en het startgeld. Op zich heeft alles een plaats op het spelersbord of het centrale bord. Op enkel stukken na, die in de algemene voorraad komen.
Elke speler krijgt ook drie karakterkaarten met bijbehorende zegels (gekozen of een setje vanaf de starspeler, beide opties staan beschreven) alsook twee startopdrachten.

Na het kiezen van de startspeler kan het spel beginnen.

Spelverloop

De spelers zijn in spelersvolgorde aan de beurt en mogen zo elke keer een werker plaatsen en de bijbehorende actie uitvoeren. Als alle spelers hun werkers hebben ingezet, is er een einde ronde fase en begint de volgende ronde. Na vijf rondes is het spel afgelopen en na de eindtelling weten wie de winnaar is.

Als je een werker plaatst op het bord, moet je in eerste instantie de eventuele kosten betalen, als er in die regio al een werker staat. Hierna mag je de actie uitvoeren.
In het algemeen geld dat de werker die je plaats de juiste kennis (zegels) moet hebben. De zegels liggen achter de werker op je persoonlijke bord. Zo staan de groene zegels voor wandelen over de eilanden. Heb je niet de goede kennis, ka je werker de actie ook niet doen. Hoe meer zegels van een kleur, hoe beter de actie kan zijn.

Ik ga niet alle actie beschrijven, dit zijn er te veel, maar enkele acties zijn:

Verplaatsen van je ontdekker op een van de eilanden. De plaats waar je uiteindelijk stopt, kan je ook weer een extra actie opleveren.

Verplaatsen van je schip. Ook hier kunnen weer extra acties uit voortkomen of je ontdekt een nieuw eiland.

Extra zegels, kennis kopen. Zodat je werkers meer soorten, acties kunnen doen.

Postzegels plaatsen op enveloppen, om aan het einde van de ronde nog bonusacties te verdienen.

Ontdekken van voorwerpen op de eiland, of ze verkopen aan het museum.

Opdrachten nemen, of startspeler woorden.

Als extra kan je een opdracht volbrengen, of voldoen aan een van je karaktereisen. Voor beide geldt dat je de gevraagde zaken moet hebben en niet inleveren. Door het volbrengen heb je of een eenmalig bonus, of een permanente bonus tot het einde van het spel.

Nadat iedereen zijn acties heeft afgerond, komt er een einde ronde moment. Hierin wordt de startspeler eventueel gewisseld, krijgen de spelers extra inkomsten en/of acties van de postzegels en wordt de Beagle-bonus berekend.
Bij deze laatste is er elke ronde iets wat telt, bijvoorbeeld vier punten per rode zegel. Maar hoe verder je met je schip achter de Beagle staat, hoe meer punten je daarvan verliest.
Hierna wordt de Beagle één stap verder gezet, dit is meteen ook de rondemarker.
Na het aanvullen van de opdrachten en zegels, begint een nieuwe ronden.

Na de vijfde ronde zijn er nog punten te verdienen per volbrachte opdracht, en voor de behaalde zegels. Als laatste zijn er nog punten voor de geleverde voorwerpen aan het museum.

De speler met de meeste punten wint.

Tips en opmerkingen

Ze zeggen wel een eens “niet op alle paarden tegelijk gokken”. Vergeet die uitdrukking. Probeer overal wat punten te verzamelen, want je hebt ze nodig.

Geld kan op het eerste zicht een erg groot probleem lijken, maar op een of andere manier komt het altijd wel ergens goed, voor even, want het is ook zo weer op.

Oordeel recensent

Bij het lezen van de spelregels, wat niet van de eerste keer ging, had ik meteen zo iets van “wat veel verschillende acties” eenmaal dat je een ronde gespeeld hebt, valt dit op zich best goed mee en op een enkele uitzondering na zijn alle pictogrammen in het spel erg duidelijk, want het ook weer makkelijker maakt om de acties te begrijpen.

De stijl van het bord geeft meteen de sfeer van de grote ontdekkingsreizigers weer, maar door de vele tinten geel-bruin is het niet altijd even overzichtelijk. Zeker de landkaarten onderaan het bord, die toch een belangrijk deel vormen zijn niet altijd even duidelijk en je moet goed kijken hou de routes lopen.

Tekenaar, Paolo Voto, van Darwins Journey

Algemeen het gebruik van kleuren pakt niet altijd even goed uit, zoals een donkere tint blauw op een eik-bruine achtergrond.

De rubber/plastic zegels die bij de Kickstarter versie zitten zijn niet ideaal, ze voelen goed, zien er mooi uit, maar blijven in het zakje waar ze uitgehaald moeten worden erg aan elkaar plakken.

Verder speltechnisch. Ja het is een workerplacement, zoals er zovele zijn, maar door het gebruik van de zegels, waardoor de werkers elk hun eigen kennis en locaties hebben waar ze goed in zijn, maakt het anders dan andere.

De vier grote basisacties zijn elk spel hetzelfde, maar de zes andere acties kunnen elk spel wisselen, zo ook de bonus van de Beagle en de postzegels. Hierdoor zit er veel variatie in het spel en komt de herspeelbaarheid ten goede.

Interactie tussen spelers is er ook. De locatie voor acties zijn er in drie soorten. Waar iedereen kan staan zonder kosten, waar iedereen kan staan met kosten of waar maar één werker kan staan, al dan niet met kosten. Je kan zien/gokken wie welke actie wel of niet nodig heeft en daaraan je eigen actie aanpassen.

Ik heb Darwin’s Journey nu al verschillende keren gespeeld, met twee, drie en vier spelers. Door de variatie is het altijd een ander spel.
En de uitbreidingen die ik al gespeeld hebben voegen meestal ook wat extra toe en zijn niet alleen maar meer van het zelfde.
Binnenkort zal ik deze ook beschrijven.

Foto’s: Boardgamegeek en Pieter

Auteur: Pieter

Secretaris Roll The Dice