Interview met Glenn van Gezelschapsspel.info

jogoweb_icoonUpdate 11-10-2009: De naam van Jogoweb is na het publiceren van dit interview veranderd naar Gezelschapsspel.info.

Dit is een interview met Glenn, de bedenker en ontwikkelaar van de gezelschapsspel community site Jogoweb.net. Jogoweb is een Nederlandstalige website waar nieuws, recensies en nog veel meer informatie over bord- en kaartspellen te vinden is. Deze informatie wordt geplaatst door de gebruikers van Jogoweb zelf.

Vertel eens iets over uzelf en hoe u met spellen in aanraking gekomen bent.

Mijn naam is Glenn Dejaeger, 26 lentes jong, afkomstig uit Boutersem (België) en bijna samenwonend 😉

Ik heb de opleiding Industrieel Ingenieur gevolgd aan Groep T te Leuven. Toen ik in het 2e jaar in contact kwam met objectgeörienteerd programmeren kreeg ik een beeld van welke keuzerichting ik wilde volgen. Ik ging voluit voor software ontwikkeling en koos voor elektronica met als optie ICT. De achtergrond die ik vanuit de elektronica opleiding meekreeg blijft zeer waardevol al heb ik in mijn professionele carrière steeds de kaart van softwareontwikkeling getrokken omdat dit me uitermate boeit.

Momenteel werk ik als Java Software Engineer voor RealDolmen en doe ik consultancy opdrachten. Dat is een zeer boeiende job vanwege de uitdagingen, afwisseling en mogelijkheid om steeds mee te evolueren met de ontwikkelingen in de Java wereld en de IT wereld in het algemeen.

Als kind speelde ik wel eens een spel maar als volwassene eigenlijk zo goed als nooit, behalve dan af en toe eens een kaartspel zoals hartenjagen. Ik heb de spelmicrobe dus eigenlijk nog niet zolang te pakken, slechts sinds een jaar of 4. Toen enkele vrienden me eens uitnodigden om een spel (Carcassonne) te spelen, sprak me dat zo aan dat ik vanaf toen meer spellen ben gaan spelen. Wat later ben ik me helemaal gaan verdiepen in de spellenwereld en bleef het dus niet meer beperkt tot louter het spelen van spellen, ik wilde er ook alles over weten.

Ik kan niet echt één favoriet spel opnoemen omdat ik verschillende spellen leuk vind, elk om een andere reden. Machiavelli vind ik altijd geweldig vanwege het denk-jij-wat-ik-denk-dat-jij-denkt principe en door het feit dat je niet weet wie welk karakter gaat spelen.

Met een grote groep heb ik dan weer zeer goede herinneringen aan Saboteur. Een beetje om dezelfde reden: je weet niet wie welke rol speelt en elke verdachte zet maakt iemand een potentiële saboteur. Wat ik ook leuk vind aan beide spellen is dat je strategisch kan spelen door anderen te misleiden. Eigenlijk maak ik me nooit echt populair in zulke spellen aangezien ik graag anderen voor de gek hou en treiter, maar meestal krijg ik dat natuurlijk dubbel en dik terug en zit ik dan met de gebakken peren. Zo heb ik me een keertje te verdacht gedragen en dachten de andere dwergen dat ik saboteur was terwijl dat niet zo was. Maar blijkbaar hadden de saboteurs me ook door en kon ik dus geen kant meer uit met het maximum der blokkeerkaarten (3 dus) als gevolg. Tijdens dat spel heb ik dus zo goed als geen enkele zet kunnen doen. Tja dat komt ervan als je de etter uithangt 🙂

Pandemie vind ik bovendien ook zeer leuk wegens het coöperatieve element ervan. En om die reden boeit Scotland Yard me ook enorm. Daar heb je nog het extraatje dat Mister X de conversaties ook kan volgen en dat je moet opletten wat je zegt.

Waarom bent u met Jogoweb begonnen?

Ik heb Jogoweb opgericht omdat ik vond dat er een noodzaak was aan een community-driven en interactieve gezelschapsspel site die ook nog eens Nederlandstalig is. Boardgamegeek is een goed voorbeeld maar ik wilde vooral de Nederlandstalige gezelschapsspelliefhebber bereiken.

Ik wilde alles over spelletjes weten: recensies, nieuwe releases, opmerking van de spelers, filmpjes met instructies, spellenbeurzen, spelletjesclubs, … en ik vond bij geen enkele site echt mijn gading. Ik moest steeds verschillende sites tegelijk raadplegen om aan alle info te komen die ik wenste.

Ik vond ook dat er wat teveel sites waren met recensies die door één of enkele personen zijn geschreven en enkel een persoonlijke mening weerspiegelen. Daaruit kan je niet afleiden hoe de gemiddelde spelletjesspeler over een bepaald spel denkt.

Uiteraard hebben die sites een grote waarde want de recensies zijn inhoudelijk en taalkundig perfect in orde en ze zijn zeer compleet qua recensies, maar ik miste de interactiviteit. Er zijn dan wel enkele bekende forums voor gezelschapsspelliefhebbers maar het nadeel daarvan vind ik persoonlijk een beetje het gebrek aan overzichtelijkheid omdat je steeds door de posts moet gaan scrollen en niet in één oogopslag de info kan zien.

Om al die redenen heb ik dus besloten om zelf een spelletjessite op te richten die alle info bundelt die de gemiddelde speler wenst te vinden.

Wat zijn de ideeën achter Jogoweb?

Het blog principe vind ik zeer overzichtelijk en ik wilde met Jogoweb een site oprichten voor en door gezelschapsspelliefhebbers. Een site die complete informatie aanbeidt en bundelt: recensies, nieuws, lijst van populaire spellen, evenementenkalender, gebruikersprofielen, communicatie tussen de gebruikers door privéberichten, mails, vriendennetwerk, reacties op posts.

En ik wilde er ook de moderne technologie ‘web 2.0’ voor gebruiken. Dat merk je vooral in het blog principe, de rich components zoals het includen van (youtube) video’s in posts, javascript image gallery (thickbox), tags gelinkt aan posts en gebruikers zodat gerelateerde inhoud op basis van tags kan getoond worden, online bookmarking, RSS feeds, voting systeem…

Hoe bent u op de naam Jogoweb gekomen?

Aanvankelijk zocht ik een veelzeggende naam maar veel van deze .com, .be, .net namen waarin het woord gezelschapsspel, bordspel, spel of een relevante term voorkomt waren reeds in gebruik. Uiteindelijk ben ik dan meer de weg ingeslagen van sites met iets minder veelzeggende maar wel goedklinkende namen, soms afgeleid van begrippen uit een vreemde taal. Voorbeelden zijn Google en Citizendium.

Jogo is Portugees voor spel. Jogoweb is dus eigenlijk een samenvoeging van de termen ‘spel’ en ‘website’. Ik heb me toegelegd op SEO (search engine optimization) zodat de site toch goed scoort in Google.

Echter, nu er veel meer TLD’s (top level domains) zijn, heb ik een 2e meerzeggende domeinnaam voor Jogoweb geregistreerd: www.gezelschapsspel.info (nog niet bereikbaar momenteel). Dit zegt ineens alles over wat de site voorstelt. De kans zit erin dat de naam dan ook gezelschapsspel.info zal worden in plaats van Jogoweb, maar dat staat nog lang niet vast.

Hoe is Jogoweb geprogrammeerd en waarop draait het?

Jogoweb maakt gebruik van Drupal. Een gratis open source CMS (content management systeem). Met andere woorden, Jogoweb is eigenlijk vooral geïnstalleerd en geconfigureerd door mezelf in plaats van geprogrammeerd.

Een groot voordeel hiervan is dat je snel een site kan opzetten met een minimum aan programmeerwerk. Aangezien Drupal voor zowat elke denkbare functionaliteit een uitstekende module heeft, zijn de mogelijkheden quasi onbeperkt. En door middel van themes kun je de site naar wens vormgeven.

Drupal is geschreven in php en gebruikt een MySQL database. Mits wat php kennis kun je zelf modules schrijven of bestaande modules aanpassen en uitbreiden. Ook advanced features zoals lay-out van berichten en calculated fields vereisen een kennis van html en php.

jogoweb-screenshotHoe is het Jogoweb in de tijd van oprichting tot nu toe vergaan?

Door de constante toevoeging van extra features in de loop van de tijd is de site alleen maar uitgebreider geworden. Ook zijn er heel wat gebruikers die uit eigen beweging reclame gemaakt hebben voor de site met een constante groei van het aantal bezoekers tot gevolg.

Nu het aantal actieve gebruikers en de naambekendheid is toegenomen wordt er veel inhoud toegevoegd door de gebruikers en houd ik me voornamelijk bezig met het onderhoud, modereren en toevoegen van extra functionaliteit. Ook is de site reeds gekend bij vele spellenuitgevers. Hen ontbreekt meestal de tijd om info te posten (dit is toch zo bij de grote uitgevers) maar ze houden me steeds op de hoogte van hun activiteiten zodat de info makkelijk op Jogoweb kan worden overgenomen.

Kenmerkend voor community sites is het feit dat er doorgaans veel meer lezers dan actieve gebruikers zijn. Dat is ook logisch want het kost heel wat tijd en moeite om inhoud toe te voegen. Toch zijn er bij Jogoweb heel wat actieve gebruikers die op regelmatige basis inhoud toevoegen.

Het hoofddoel was vooral een site te bieden, voor en door spellenliefhebbers gemaakt. Daarmee bedoel ik, niet door hen opgericht, maar wel de info door hen toegevoegd. Ik heb steeds input gevraagd aan de gebruikers om zo extra gewenste functionaliteit toe te voegen. Door de constante toevoeging van nieuwe inhoud – de kalender is trouwens bijzonder populair omdat je zoiets niet makkelijk terugvindt op andere sites – kan ik stellen dat dat doel zeker en vast bereikt is.

Jogoweb is een community site, dat betekent o.a. dat de bezoekers de website maken. Denkt u dat de Nederlandse bordspellen gemeenschap groot genoeg is om een initiatief zoals Jogoweb een succes te maken?

Ik ben zelf een Belg en ik besefte maar al te goed dat de Vlaamse bordspellengemeenschap bijzonder klein is. Daarom heb ik me ook op Nederland gericht en dat was duidelijk een goede keuze.

Volgens mij hoeft een site geen miljoenen mensen aan te spreken om er een succes van te maken. Een succes hoeft niet per se gezien worden op vlak van aantal bezoekers of leden. Uiteraard moet er een groep actieve gebruikers zijn of er komt geen inhoud op de site. Maar wanneer een site binnen de doelmarkt veel gebruikers aanspreekt (hoe groot of hoe klein die doelmarkt dan ook is) kun je van een succes spreken.

Een van de grootste internationale (Engelstalige) communiy websites voor bordspellen is BoardGameGeek. Hoe verhoud Jogoweb zich met BoardGameGeek? Zijn er nog andere websites (nationaal of internationaal) waarmee Jogoweb vergeleken kan worden?

In eerste instantie zou ik Jogoweb niet zien als een 2e BoardGameGeek. Boardgamegeek is veel groter, internationaal gericht en uitgebreider. Jogoweb richt zich enkel op de Nederlandstalige bordspellenwereld.

Gelijkenissen tussen beide sites zijn het community aspect, bijbehorende interactiviteit en groepering van verschillende vormen van inhoud over spellen op één site. In tegenstelling tot BoardGameGeek kan een gebruiker, buiten een profiel aanmaken, niet zoveel persoonlijke info kwijt. Alles draait meer om info omtrent spellen en niet zozeer om persoonlijke inhoud betreffende spellen. Een forum is bewust niet aan Jogoweb toegevoegd. De reden hiervoor is vooral het feit dat er bekende en populaire gezelschapsspelforums bestaan en het volgens mij geen nut heeft om dat nog eens te gaan toevoegen.

Een persoonlijke wishlist bijhouden is op dit moment niet mogelijk maar is wel een te overwegen toevoeging. Een andere goede functionaliteit van BoardGameGeek vind ik de hitlijst van spellen. Misschien worden deze ook ooit aan Jogoweb toegevoegd.

Jogoweb geeft punten aan mensen om berichten te plaatsen op de website. Vertel eens wat meer over dat systeem.

Om trouwe en actieve leden te bedanken voor de moeite die ze doen om steeds weer nieuwe inhoud toe te voegen heb ik het ledenpuntensysteem in het leven geroepen.

Afhankelijk van hoeveel tijd en moeite het kost om iets toe te voegen krijgt de persoon in kwestie een aantal punten. Zo brengen recensies de meeste punten op aangezien het veel tijd vergt om die te schrijven. Na goedkeuring van de inhoud worden de punten effectief toegekend.

Enkele keren per jaar (traditioneel rond Pasen, zomervakantie, najaar, en Sinterklaas of Kerstmis) krijgt het lid met de meeste punten de kans een prijs te kiezen uit het gamma. Doorgaans is dat een gratis spel of kortingsbon bij aankoop van spellen bij een bepaalde (web)shop. Producten in het gamma worden door de partners aangeleverd. Uiteraard kan iedereen partner worden en prijzen aanleveren.

Aangezien over de prijs bericht wordt en een recensie van aangekochte spellen door de ‘winnaar’ toegevoegd moeten worden op Jogoweb is dat gratis reclame voor de partner en zijn producten.

Heeft u geen problemen met dat er berichten geplaatst worden voor punten die van slechte kwaliteit zijn? Hoe wordt daarmee omgegaan?

Aanvankelijk kon iedereen zomaar inhoud toevoegen. Dat kan leiden tot veel inhoud maar de kwaliteit ervan is niet gegarandeerd. Daarna werd het ledenpuntensysteem ingevoerd en wat later een hele moderatie-workflow.

Ter verduidelijking: bepaalde leden hebben meer rechten dan anderen, je kunt dit vergelijken met moderators. Ze kunnen tags beheren (toevoegen, wijzigen en verwijderen) en inhoud modereren. Nadat een bericht is toegevoegd kan een moderator de inhoud ervan behandelen (reviewen en eventueel modereren). Indien goedgekeurd wordt het bericht pas zichtbaar voor alle gebruikers. Vanaf dat moment worden de punten ook pas toegekend. Zo wordt verhinderd dat berichten van slechte kwaliteit online komen en dat de gebruiker hier ten onrechte veel punten mee verdient.

Jogoweb heeft nu ook een webwinkel erbij gekregen. Hoe is dat tot stand gekomen en hoe werkt het?

Jogoweb heeft verschillende partners. De ene wenst enkel reclame te maken, de andere kiest ervoor spellen of kortingsbons weg te geven als prijs voor het ledenpuntensysteem en nog een andere staat open voor verdere samenwerking.

Zo is er een samenwerking op poten gezet met een Belgische webwinkel (die ook in Nederland spellen levert). Alle producten worden door deze webwinkel uitgestuurd in RSS formaat en Jogoweb behandelt de RSS items en maakt er ‘webshop-items’ van. Zo kunnen de producten van de webwinkel te koop worden aangeboden op Jogoweb en kan alles ook in de lay-out van Jogoweb gepast worden. Door met RSS feeds te werken wordt de inhoud van de originele webwinkel en die op Jogoweb steeds automatisch (via cron) gesynchroniseerd.

Afhandeling van de bestelling, betaling en verzending worden door de webwinkel zelf gedaan. Op deze manier kunnen op Jogoweb veel spellen aan een lage prijs worden aangeboden omdat er geen extra werk en kosten in verband met verzending en veilige betaling nodig zijn. Als extra worden ook relevante links naar de webwinkel van Jogoweb automatisch toegevoegd in nieuwsitems en recensies.

Zorgt de webwinkel er niet voor dat Jogoweb als steeds minder onafhankelijk gezien wordt? Andere winkels zouden hierdoor misschien minder graag hun klanten voor informatie naar Jogoweb doorverwijzen.

Ik zou het zo niet zien. Jogoweb kiest er nooit voor om samenwerking met één bepaalde partner aan te gaan ten koste van anderen. Voor elk doel wordt de partner gekozen die het best geschikt is. Partners kunnen steeds bijkomen of verdwijnen en elke partner kan een samenwerking aangaan. Het is absoluut niet de bedoeling zich te binden aan één bepaalde partner.

De webwinkel mag dan wel tot stand zijn gekomen door samenwerking met één partner, de prijzen voor het ledenpuntensysteem komen dan weer voornamelijk van andere partners.

Alle mogelijkheden staan trouwens steeds open. Komt er een partner op de proppen die ook zijn spellen wil aanbieden aan een goede prijs en tegen goede voorwaarden, dan kan die ook worden opgenomen in de spellenshop. Zo kunnen de bezoekers van Jogoweb vergelijken en kiezen waar ze de spellen kopen.

Wat zijn de plannen voor de toekomst van Jogoweb?

Jogoweb is begonnen als hobby en is dat eigenlijk nog steeds. Hiermee bedoel ik dat ik geen ‘targets’ vooropstel aangezien de site niet winstgevend is of hoeft te zijn, maar louter informatief.

De toekomstplannen spreken dan ook voor zich: nog meer naambekendheid verwerven, meer bezoekers en actieve leden aantrekken, meer functionaliteit, meer inhoud, nog meer prijzen kunnen aanbieden in het ledenpuntensysteem en nog meer samenwerkingen kunnen opzetten met partners.

Bedankt Glenn voor de tijd die u genomen hebt om de vragen te beantwoorden en veel succes met Jogoweb.