Van RoboRally naar Robostrike

Van RoboRally …

RoboRally 01Als de arbeiders naar huis zijn, komen de robots van de fabriek tezamen voor een leuke team activiteit. Ze willen zich ook in hun vrije tijd kunnen amuseren, nietwaar! En dus zetten ze een parcours uit en rusten ze zich uit met lasers en ander wapentuig. Vervolgens spatten de vonken ervan af, als eenieder als eerste de finish wil halen. Onderwijl crushers, pushers en vijandelijk vuur trotserend om maar toch vooral heel te blijven.

In RoboRally bestuurt elke speler een robot. Aan het begin van elke beurt krijgt hij een aantal kaarten waarmee hij de robots orders kan geven, als twee vakjes vooruit, draai naar links of ga een vakje achteruit. De orders worden gelijktijdig en één voor één uitgevoerd. Dan kan blijken dat er een tegenstander voor je laser is gaan staan. Of dat jouw robot door een stomme programmeerfout pardoes in een put stort. Je kunt elkaar ook wegduwen, waardoor jouw programmeeracties ineens heel willekeurig worden. Vermeldenswaardig is dat robot gerepareerd kunnen worden en dat er upgrades beschikbaar zijn. Dat is RoboRally in een notedop!

En een jaar of vijftien geleden heb ik een lange periode gekend dat ik vaak RoboRally speelde. Het was de oorspronkelijke editie van Wizards of the Coast met metalen robotjes. Dat had je toen nog! En ik was er best goed in, maakte weinig fouten. Een spel naar mijn hart. Je probeert de zetten van de tegenstanders te voorspellen en daar dan op te anticiperen. Het programmeren van de robot was ook een hele puzzel. Dat was uitdagend en ik speelde RoboRally dan ook graag.

… Naar Robostrike

Robostrike 01Maar niet eens zo heel lang geleden – na heel veel jaren het niet gespeeld te hebben – heb ik RoboRally weer eens op tafel gehad. Ik merkte al snel dat de magie van weleer is verdwenen. Ik ervoer het spel vooral als langdradig. Hoe komt dat toch zo? Welnu, er is vandaag de dag een groter aanbod aan spellen. De gemiddelde kwaliteit is niet persé beter, maar de kans op een ècht goed spel is gewoon hoger. Dat is gewoon de wet van de grote aantallen. Natuurlijk speelt innovatie met nieuwe speltechnieken ook een rol. Ik heb absoluut geen bezwaar tegen langdurige spelen. Graag zelfs! Maar de speelervaring moet dan wel evenredig zijn. Anders bestaat de kans dat je urenlang opgesloten zit in een spel, wat je eigenlijk helemaal niet wil. En dat is toch ook zonde van je schaarse vrije tijd.

Robostrike 02En toen ontdekte ik Robostrike! Dit is geen bordspel, maar een Franse website waar je met jouw robotje tegen anderen kunt spelen. Onder tijdsdruk, met extra mogelijkheden en eigen gemaakte kaarten. Er is geen twijfel over mogelijk … Robostrike is een afgeleide van RoboRally. Maar dat deert niet. Met Robostrike krijgt het concept RoboRally pas echt vaart. Het ziet er ook nog eens aantrekkelijk uit en er zijn meer mogelijkheden.

Robostrike 03Het arbeidsintensieve en complexe verplaatsen van de robotjes op de lopende banden wordt nu voor je uit handen genomen. Wel tref je op de site vele die-hards aan. Dat is niet leuk voor de beginnende Robostriker. Maar er zijn tal van oefenscenario’s zodat je goed beslagen op het ijs kunt komen. Een account aanmaken is niet nodig, maar wel handig als je een score wilt opbouwen.

Dus RoboRallyrijders … Klik op de link en ga en masse Robostrike spelen. Een fantastische spelbeleving!

Eén gedachte over “Van RoboRally naar Robostrike”

  1. Een andere optie is Roborunner: http://www.EyePlayGames.com

    Dit is Roborally maar dan niet realtime. Het lijkt meer op een play-by-mail variant. Je voert jouw moves in wanneer jij tijd hebt en zodra iedereen dat gedaan heeft dat voert de server alle moves uit.

    Ik speel er al jaren met veel plezier. Probeer ook eens de team variant (Robo Recon) of de arena variant (Robo Arena).

    Wilfred / Moenja

Reacties zijn gesloten.