Sentinels of the Multiverse

Superhelden vereinigt U! Haka, de Maori krijger, Bunker, de gemechaniseerde legerofficier en Fanatic uit Lima met haar zwaard Absolution nemen het op tegen Baron Blade, een bomexpert uit Litouwen. Plaats: Ruins of Atlantis.

In Sentinels of the Multiverse spelen 2-5 spelers ieder een superheld. Ze nemen het samen op tegen een superschurk. Als de schurk dood is, winnen alle spelers. Of de spelers verliezen allemaal als de schurk de helden weet uit te schakelen.


Spelopbouw en verloop

Spelers kiezen ieder een held (‘Hero’). Er is keuze uit tien helden en elke held heeft een eigen deck met kaarten. Dan kiezen de spelers samen een schurk (‘Villain’); daar zijn er vier van. De schurk heeft ook een eigen deck met kaarten. Zowel de helden als de schurken hebben een moeilijkheidsgraad: één is makkelijk/eenvoudig, en vier geeft de hoogste moeilijkheidsgraad aan. En als laatste wordt één van de vier omgevingen (‘Environment’) gekozen waar het gevecht gaat plaatsvinden. De omgeving bestaat ook uit een apart kaartendeck.

De helden leggen ieder hun karakterkaart voor zich neer, schudden de kaarten van hun eigen deck, en trekken vier kaarten. De rest van de kaarten vormen de (eigen) trekstapel. De schurkenkaart wordt ergens centraal neergelegd en op de kaart staat beschreven hoe je de schurk moet opzetten en spelen. Daarna wordt ook de kaartenstapel van de schurk geschud en als trekstapel naast de schurk neergelegd. De omgevingskaarten worden ook geschud en komen ook als trekstapel centraal te liggen.

Alle helden en schurken krijgen nu levenspunten (‘HP’) en als de schurk zijn levenspunten kwijt is, winnen de helden en als alle helden hun levenspunten kwijt zijn wint de schurk.

Het spelverloop is eenvoudig: als eerste is de schurk aan de beurt. De spelers voeren alle kaarten die bij de schurk liggen uit, en ook de speciale acties die op de schurkenkaart beschreven staan. De spelers trekken vervolgens een kaart van de trekstapel van de schurk en doen wat op de kaart staat. En als laatste voer je nog eventuele acties uit die aan het eind van de schurkenfase gedaan moeten worden. Dan zijn kloksgewijs één voor één de helden aan de beurt. Als held speel je een kaart, vervolgens gebruik je een van je krachten (‘Power’), en je trekt een kaart van je trekstapel. Als alle helden aan de beurt zijn geweest wordt er een omgevingskaart getrokken en die wordt uitgevoerd. Het is dus vooral ‘kaartje trekken, kaartje spelen/uitvoeren’.

Veel (strip)verhaal

De lol zit ‘m erin dat al deze karakters, zowel de schurken als de helden, een eigen achtergrondverhaal hebben en ook allemaal erg verschillend spelen. Zo heeft Dr. Blake Washington een houten staf opgepakt in een Egyptische piramide en is getransformeerd naar de nieuwe reïncarnatie van de zonnegod Ra. In het kaartendeck van Ra zitten veel kaarten die erg veel vuurschade doen. En dan is er Grand Warlord Voss, een schurk die heeft huisgehouden op diverse planeten met een leger van verschillende volgelingen; die zie je dan ook terug in zijn deck. Onder andere de planeet Vognild Prime was een doel. De jonge M’kk Dall’ton wist te onsnappen, vluchtte naar de aarde en nam de naam Tempest aan. Tempest beheerst het weer en doet vooral veel bliksemschade. Overbodig om te vertellen dat Voss en Tempest aartsvijanden zijn; ze doen, als ze beiden tijdens een spel gespeeld worden, elkaar extra veel schade.

Metagame

Doordat er zo veel verhaal in zit, en de helden en schurken zo verschillend spelen, ga je nadenken over mogelijke combinaties nog voor je het spel start. ‘Voss is wel erg sterk… Met welke helden zouden we hem kunnen verslaan? Misschien Tempest meenemen, want dat is de aartsvijand van Voss en doet extra schade. De held Legacy er misschien ook nog bij? Die kan een beetje genezen en kan de andere helden helpen extra schade te doen.’ Leuk om over na te denken.

‘Story Challenges’

En dan zijn er nog de zogenaamde ‘story challenges‘: speciale persoonlijke prestaties waar je SP (Sentinel Punten) voor kunt behalen en waarmee je op de Website van de makers van het spel leuke icoontjes kunt krijgen. In computerspellen noemen ze dit ‘achievements’. In Sentinels moet je dan denken aan prestaties zoals ‘Powerhouse’ (Doe twintig of meer schade in een enkele aanval), ‘A Father’s Legacy’ (overwin Baron Blade terwijl je als de held Legacy speelt), ‘Deus Ex Machinasaurus’ (zorg dat de woedende T-Rex de schurk verslaat) of ‘Stop, Evildoer!’ (win een spel tegen elke schurk).

Persoonlijke mening

Voor mij persoonlijk was dit de vondst van Essen dit jaar. Ik speel het spel erg graag. De regels zijn eenvoudig. De kaartjes vergen in het begin even wat leeswerk, maar je merkt na een paar rondes dat het steeds vlotter gaat spelen. Over ‘eerste rondes’ gesproken: de spanningsboog van het spel vind ik ook prima in elkaar zitten. In de eerste rondes denk je dat je het nooit gaat halen. Maar zo langzamerhand worden de helden steeds sterker, en krijg je het idee dat je grip krijgt op de schurk. Of nou ja, een schurk met moeilijkheidsgraad één. Tegen zwaarder geschut wil je het nog wel eens verliezen.

Wat ook prettig is: ook al verliest een held al z’n HP, dan ligt hij niet uit het spel. De speler verliest al z’n kaarten, maar mag de heldenkaart omdraaien en verder spelen met een beperkt aantal acties die achterop de kaart staan. Daar zitten hele sterke acties bij, die zeker de moeite waard zijn en die flink wat kunnen bijdragen aan de groep.

Het spel zit bomvol verhaal, en elk spel speelt weer anders omdat de helden en schurken zo anders zijn, en de combinaties ervan voor verrassende dingen zorgen. Je kunt, als je het spel een beetje kent en al voordat het potje begint, veel plezier beleven aan het verzinnen van leuke helden-, schurken- en omgevingscombinaties. Ook de ‘achievements’ vind ik heel leuk bedacht. Sommigen zijn echt een pittige uitdaging.

En mocht het allemaal niet genoeg zijn, dan zijn er nog een paar uitbreidingen te krijgen: Rook City en Infernal Relics. In beide uitbreidingen zitten elk twee nieuwe helden, twee nieuwe omgevingen en vier nieuwe schurken. In mei 2013 komt er nog een derde uitbreiding: Shattered Timelines, ook met twee nieuwe helden en omgevingen en vier nieuwe schurken.

Eén gedachte over “Sentinels of the Multiverse”

Reacties zijn gesloten.