Verslag Spiel 2023: Pieter

Woensdag, 4 oktober, de wekker gaat, zoels elke woensdag, om 6u00. Maar deze keer niet om te gaan werken, maar Spiel Essen 2023 komt er aan. Na een ontbijt en een kleine wandeling met de hondjes vertrek ik naar Veldhoven om Bart op te halen. Nog wat slaperig stapt hij in en hoe dichter we bij Essen komen, des te meer hebben we zin in Spiel.
Iets over 9u00 parkeren we voor de ingang en met een kleine omweg via hal 7 en 8 acht, mogen we om 9u30 naar de inkomhal waar alles klaarstaat voor de persconferentie.
In het kort … ze verwachten, op basis van voorgaande jaren en de stand van zaken met voorverkoop zo’n 180.000 bezoekers, inmiddels weten we ook dat het er 193.000 zijn geworden. Doordat de hallen anders ingedeeld zijn, wat persruimtes er uit zijn gehaald en alle hallen volledig gebruikt worden, is de beurs gegroeid van ruim 50.000 m² naar 65.000 m² en hierdoor de grootse Spiel ooit, in oppervlakte.
Er werd ook nog even stil gestaan bij het afscheid van Dominique Metzler, die op dit moment aan een rondreis bezig is en geniet van haar pensioen.

Na de persconferentie begon de Neuheitenshau, hier kunnen de uitgevers hun spellen al even kort aan de pers voorstellen en is er vaak tijd en ruimte voor een praatje en wat foto’s. De tijd was er op zich, maar aan ruimte ontbrak het deze keer. De nieuwe opzet was geen succes, alles stond te dicht op elkaar en tussendoor probeerde men op het podium nog de winnaars van de Deutsche Spiele Preis te feliciteren.
Nadat we een rondje gelopen hebben en enkele mensen gesproken hebben, zijn we richting het hotel vertrokken.
In de avond waren er inmiddels al meer mensen richting het hotel gekomen en hebben we onze jaarlijkse escaperoom gedaan. Net binnen de tijd van 60 minuten kunnen afronden.

Winnaars Deutsche Spiele Preis

Familiespel

  1. Planet Unknown – Strohmann Games
  2. Dorfromantik – Pegasus Spiele
  3. Heat – Days of Wonder / Asmodee

Kinderspel

  1. Mysterium Kids – Libellud / Space Cow / Asmodee

De volledige uitslag staat op www.spiel-essen.de

Donderdag

Donderdag, de eerste echte Spiel-dag. Traditiegetrouw ook de drukste dag voor ons als bordspelcommissieleden. Veel afspraken, veel spellen ophalen en vooral veel meters maken.
Bart en ik mochten al om 9.15 uur naar binnen, dus we begonnen gelijk om een paar aankopen binnen te halen. Even opsplitsen, want sommige lieten pas aankopen toe vanaf 10.00 uur. Maar gelukkig al wel wat opgehaald voor die tijd. Net als een Kickstarter pick-up voor mezelf, The Glade. Na een kort praatje met Richard Breese, heb ik Bart weer opgezocht, die stond te wachten om Nucleum te kopen.
Om 10.00 uur gingen all deuren open en stormde het publiek binnen. Wij zijn Hugo gaan oppikken als derde commissielid en vanaf dan zijn we zowat non-stop tot 16.30 uur bezig geweest met afspraken, spellen ophalen, … Er waren ook drie persafspraken, Horrible Guild, Cranio en Ludonaute. Het voordeel hieraan is dat er tijd genomen wordt voor je en dat je even in een iets rustigere omgeving kan zijn en vaak ook even kan zitten. Een welgekomen rustpunt zeg maar.

Nadat we de buit in de auto hebben gezet, was het tijd voor ons eerste spel op de beurs, Volles Fass Voraus van Zoch Verlag. Leuk familiespel, je moet met je bootje een parcours varen en vooral aan het begin lading oppikken om deze later in eht spel weer te lossen. Wie vooraan staat, mag als eerste zijn volgende actie kiezen.
We hebben deze niet kunnen afmaken aangezien we om 18.00 uur bij Spielerei verwacht werden. Mieke, Naomi, Esther en Ingeborg doen al enkele jaren dagelijks mee aan de puzzel van dit magazine, als bedankje voor onze inzet hadden ze voor ons ook een formulier ingevuld.
Hugo is uiteindelijk met een kaartspel naar huis gegaan.

Hierna hebben we nog de uitbreiding van NMBR9 gespeeld. Leuke toevoeging, maar voor mij te weinig echt nieuw om hem aan te schaffen.
Om 19.00 uur, als de beurs sluit en de standhouders aan het opruimen zijn was er nog een persevent bij Lucky Duck Games. Twee nieuwe spellen werden voorgesteld, onder het genot van een hapje en een drankje. Kiri-Ai: The Duel hebben we gespeeld, een leuk snel en toch wel tactisch tweespelerspel waarbij je de tegenstander moet zien te verslaan, door de stappen en bewegingen van je krijger goed te plannen.
Voor Senjutsu hadden we helaas geen tijd meer.

Hierna nog even wat eten bij restaurant Schönefeld in Oberhausen. Blijft toch een belevenis hoe sommige restaurants in Duitsland werken.

Bij het hotel was het tijd voor de administratie, alle spellen moeten op een gegeven moment ook in Boardgamegeek genoteerd worden zodat ze ook online in de collectie van Roll The Dice zitten. Met wat voorwerk, viel het gelukkig mee en rond middernacht was het allemaal klaar en tijd om ons bed op te zoeken.

Vrijdag

Vrijdag en zaterdag zijn voor de commissie traditiegetrouw de rustige dagen en dus ook wat meer tijd om zelf te spelen. We hadden tussendoor nog wel eens een afspraak staan.

We begonnen mij MLEM, Space Agency. Hierbij moet je je ruimtekat de nieuwe wereld laten ontdekken en dus bij andere planeten en hun manen stoppen. Basisprincipe is vergelijkbaar met Celestia. Stap je uit of ga je door met als gevolg dat je deze ronde dus niets ontdekt. Ben ook geen fan van Celestia zelf, dus ook deze was voor mij niet het spel.

Na wat ronddwalen vonden we een plekje bij Balloon Pop. Je neemt een reeks ballonnen van de markt en afhankelijk van je gespeeld kaart mag je ze horizontaal of verticaal plaatsen. Maak je sets van dezelfde kleur of met een “knal”-symbool dan poppen de ballonnen en verdien je punten.
Hoe hoger het nummer van de kaart, hoe eerder je mag kiezen, maar de lagere nummers geven weer wat meer mogelijkheden.

Mind MGMT: The Psychic Espionage “Game.” was de volgende “ervaring”. Ik krijg altijd wel ergens een dip, en als de uitleg ook niet helemaal gestructureerd loopt, althans voor mij gestructureerd, dan wordt het heel moeilijk. Spelprincipe van onder andere Whitechapel. Eén persoon probeert uit de handen van zijn achtervolgers te blijven die doormiddel van hints er proberen achter te komen waar de eerste persoon zit. Nadat Stef was wakker geschoten bleek hij ons op het goede spoor te zetten, maar ergens toch een dingetje over het hoofd gezien, we hebben hem dus niet te pakken gekregen.

Alederac Entertainment Group (AEG) had heel wat meer speeluimte dit jaar; en mooie gaming tafels. We vonden een plekje bij Shake That City. Door blokjes die uit een “shaker” komen moet je proberen een zo goed mogelijk stad te bouwen, waarbij de industrie niet te veel bij huizen komt, de winkels bereikbaar zijn met wegen en de huizen aan het strand of bos liggen. Snel leuk spel, geïnspireerd op de roll & write spellen.
Aangezien we moe waren en goed zaten, vonden we dat een tweede potje ook prima kon.

Als laatste spel op vrijdag speelden we S.Y.N.C. Discover bij Jumping Turtle Games. Je speelt een kaart, met een mooie afbeelding, uit die bij een van de open personages op tafel moet passen. Anderen proberen je daarin te volgen en geven dan aan hoe hun gevoel daar bij is, dus of ze in de goede richting zitten of juist niet. Hierna moet iedereen zeggen om wie het gaat. Als het goed is heb je al team een punt, anders niet.

Tekenaar van Darwins Journey

Op vrijdagavond hebben we in eht hotel nog Point City gespeeld. De opvolger van het, voor ons, populaire Point Salad. Basis blijft het zelfde maar Point City is duidelijk meer spel en meer tact. De kaarten die je verzamelt zijn grondstoffen, maar ze kunnen ook omgedraaid liggen en dan zijn het gebouwen. Deze leveren je permanente voordelen, of punten op.

Als afsluiter voor de vrijdag nog Broad Lines van Cranio Creations. Eén speler probeer te raden wt de anderen tekenen. Zij maken gezamenlijk één tekening door op doorschijnende kaartje telkens een curve of 1 of 2 rechte lijnen te tekenen. Je mag niet passen of het aansluit op wat de voorgaande getekend hebben, ook kan je niet overleggen. En aangezien sommige woorden meerdere betekenissen hebben, kan dit alle kanten opgaan. Bijvoorbeeld bank, in de kamer om op te zitten, of bank waar het geld staat.

Zaterdag

Op zaterdag gaan we als eerste naar Hans van Tol om zijn uitbreiding op King of the Valley, King of the Valley: The Festival, te testen en goed te keuren. Hoewel King of Valley op zich geen uitbreiding nodig heeft, voegt het wel weer een paar leuke elementen toe die zorgen dat vooral de veelspeler er meer diepgang in zal vinden.

De volgende op de lijst: Draft & Write Records. Uit je handkaarten een kaart kiezen en deze actie op je bord noteren, hierna geef je je kaarten door aan je buur en krijg je een nieuwe set kaarten om uit te kiezen. Uiteindelijk wil je een zo goed mogelijk band neerzetten waarbij de bandleden goed op elkaar ingespeeld zijn. Ook de inkomsten van een tour moeten geregeld zijn, naast interviews, marketing, … Hoe beter alles klopt, des te meer punten je hebt.

Queen Games had naast de Stefan Feld collectie groots ingezet op Graffiti. Zoals we van Queen Games gewoon zijn, eenvoudige regels, maar ook vaan geen wauw-spel, dat laatste is hier vooral op zijn plaats. Spuitbussen verzamelen en dan inzetten om een graffitischildering te maken.

Op aanraden van Stef, en omdat er een tafel vrij was, Luminis gespeeld.
Je gaat een kathedraal bouwen die uit vier bouwlagen bestaat. De speler die als eerste een top weet te bouwen, wint het spel direct. Als je een kaart gebouwd hebt, geeft deze vaak een permanente grondstof voor alle andere kaarten en ook een extra grondstof voor de aangrenzende kaarten. Je kan ook kaarten als grondstoffen afleggen.
Na even wat gepraat met de dame achter de kassa hebben toch weer en mooie prijs bedongen.

Zondag

Zondag, de laatste beursdag, en voor ons weer wat drukker, aangezien we nog wat afspraken hebben staan.
We beginnen bij Hans im Glück, die op voorhand erg laat waren met informatie over hun nieuwe spel Karvi. Volgens mij de beste uitleg dit jaar kregen we van Walter, of hoe zat het ook al weer … Het basisprincipe is acties uitvoeren die je via je dobbelsteen, die als actiesteen ingezet wordt, op een rondel de acties kiest. De actie naar waar je heen beweegt heeft een kost, deze betaal je door ogen van je dobbelsteen af te trekken. Dus je moet deze ook weer opwaarderen in de loop van het spel.
Daarna is het de bedoeling om met je schip op ontdekking te gaan. Daarbij moet je ook je schip en bemanning gaan verbeteren.

Het laatste spel van de beurs was ook het eerste spel dat we gespeeld hebben, Volle Fass Voraus. Deze keer wel helemaal kunnen uitspelen.

Na de laatste afspraken en spellen ophalen, was om 18.00 uur tijd om naar huis te gaan, dachten we. Mijn auto had helaas andere plannen en bleef stug op de parking staan.
Na interventie van de wegenwacht, die vanwege een foutje in de communicatie 2,5 uur op zich liet wachten, konden we alsnog vertrekken.
Aangezien we een lange tijd op de parking stonden, kan ik je ook zeggen dat het opvallend snel leeg loopt op een zondagavond.

Tot slot

Het valt me op dat ik bij heel veel van de gespeelde spellen kan refereren naar bestaande spellen. Dus echt vernieuwend waren de spellen niet echt op Spiel. Wat overigens ook erg moeilijk wordt aangezien we de afgelopen 20 jaar wel heel erg verwend zijn. Een wiel opnieuw uitvinden moet niet, maar je kan natuurlijk het wiel wel altijd verbeteren.

Al bij al was het weer een heel geslaagde Spiel zowel voor Roll The Dice als voor mezelf. Zelf kijk ik uit naar Kutná Hora: The City of Silver en EOS: Island of Angels te kunnen spelen. Bij EOS hebben we van de maker een erg goede snelle uitleg gekregen waarbij ik ik zo iets had van, wanneer kunnen we beginnen.

Volgend jaar valt Spiel buiten de schoolvakantie van Nordrhein-Westfalen, maar de donderdag van Spiel is de nationale feestdag van Duitsland.
Spiel 2024 is van donderdag 3 oktober tot en met zondag 6 oktober, dus noteer alvast die data in je agenda.

Meer nieuws over Spiel: www.spiel-essen.de

Auteur: Pieter

Secretaris Roll The Dice

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.