Matt Paquette
Uitgever Alderac Entertainment Group (AEG)
Jaar van uitgave 2019
aantal spelers 2-6 leeftijd 14+ tijdsduur 45-75 minuten
prijs 55 spelregels Spelregels
soort spel Familie, Tile Placement

BINGO, of beter ECOS!! Ik had al het een en ander van dit spel gehoord, onder andere dat het het bingo mechanisme opnieuw zou hebben uitgevonden. In ECOS gaan we een wereld bouwen, bestaande uit bos, water en woestijn/toendra gebied. Compleet met bergen, bomen en behoorlijk wat dieren. Dit alles met een korte set-up en weinig tot geen wachttijd, omdat je nagenoeg altijd een actie kunt doen… Interesse was gewekt.

Zoals we gewend zijn van AEG zien alle materialen er prima verzorgd uit. In de doos vinden we elementstenen met daarop symbolen als een zon, water, gras enz. Daarnaast vinden we kaarten met daarop dezelfde elementsymbolen en speciale effecten, zoals: “plaats een woestijntegel”. Tot slot zijn er nog de landtegels en dierenfiches.

De set-up is kort en simpel. Je kiest een startopstelling waarbij een aantal landtegels in een specifieke vorm worden gelegd. Vervolgens verdeel je de kaarten, waarbij je kunt kiezen tussen een draft vorm of als beginner een voorgedefinieerde set aan kaarten die goed samenwerken. Als laatste kies je de startspeler, die in ECOS de “omroeper” is. Binnen ongeveer 10 minuten kun je starten met het bouwen van een nieuwe wereld.

ECOS kent drie verschillende “fasen”: elementsteen trekken, uitkomst verwerken en volle kaarten afhandelen.

Elementsteen trekken:
De startspeler pakt uit een zak blind een elementsteen en roept deze om.

Uitkomst verwerken:
Alle spelers kijken of ze het getrokken symbool op hun effectkaarten hebben staan. Als dat zo is, markeren ze dit door er een steentje op te plaatsen. Als alle elementen op een effectkaart gemarkeerd zijn, roep je “ECO” en mag je starten met het verwerken van de kaart.

Volle kaarten afhandelen:
Een volle effectkaart bevat altijd een combinatie van een aantal acties. Tegels plaatsen, extra grondstoffen verkrijgen of simpelweg overwinningspunten incasseren.

Nadat de uitkomsten door iedereen verwerkt zijn, start het weer met het selecteren van een nieuwe elementsteen.

Je wint ECOS door een slim “motortje” te maken dat op basis van de wereld die je aan het bouwen bent punten genereert. Dat kan binnen ECOS op veel verschillende manieren. De manier waarop je punten kunt scoren is afhankelijk van de effectkaarten die je hebt. De ene keer is dat door veel watergebieden te maken, de andere keer door een groot water gebied te maken of door juist veel bomen te plaatsen of…. In basis geldt eigenlijk maak je keuze en hou deze vast. Het feit dat je met je medespelers aan dezelfde wereld bouwt, maakt dat het zeker slim is ook hier naar te kijken. Wanneer je kunt profiteren van de zetten van iemand anders gaat het natuurlijk dubbel zo hard.

Dit spel werd ons geschonken door AEG
ECOS: First Continent is een leuk spel. Geschikt voor een divers publiek. De wereld die je bouwt ziet er al snel leuk uit. Het is zeker niet zwaar, maar stiekem zit er ook voor meer ervaren speler meer in dan je in eerste instantie denkt. Het feit dat je eigenlijk geen wachttijd hebt is leuk en maakt dat je altijd betrokken bent. Wanneer ik een kritische noot zou moeten geven, dan zouden het de elementstenen zijn. Daarop staan verschillende symbolen die je moet “omroepen”. Voor de symbolen zon en water lukt dat prima, maar er staan ook symbolen op die wij “spiegelei” en “besjes” zijn gaan noemen, maar waar ik tot op de dag van vandaag niet weet wat de echte omschrijving is. Ik had hier denk ik een wat betere verbinding met het thema van het spel willen zien. Uiteindelijk maakt dat de lol met het spel zeker niet minder en zou ik zeker aanraden het eens te proberen.