Vormgeving Tristam Rossin
Uitgever 25th Century Games
Jaar van uitgave 2020
aantal spelers 1-5 leeftijd 10+ tijdsduur 15-45 minuten
prijs 30 spelregels Spelregels Engels
soort spel Worker Placement

De koning heeft de meest invloedrijke gildes bijeengeroepen om de monsters in zijn koningsrijk te lijft te gaan. Zo, dat klinkt best heftig voor een spel wat ik uiteindelijk een filler zou noemen, die zeer geschikt is om met het gehele gezin te spelen. Kingswood is een spel van Henry Aubudon. Wellicht niet een heel bekende naam, maar hij is de bedenker van het mooie spel PARKS. PARKS was een kickstarter, één die het behoorlijk goed heeft gedaan. Kingswood, was ook een kickstarter, maar heeft duidelijk minder aandacht gehad, maar was dat terecht?

De doos van Kingswood toont een bosrijke omgeving met daarin een figuur met een rode mantel. In eerste instantie doet het denken aan roodkapje, maar als je beter kijkt zie je dat het figuur een zwaard vast heeft en zie je in de verte de silhouetten van wat griezelige figuren. Het spel bestaat uit een drie sets kaarten: guilds, monsters en (kartonnen) locatiekaarten. Daarnaast zitten er vier mooi uitgewerkte meeples in de doos. Drie avonturiers en één wachter van de koning. Alles ziet er keurig uit en nodigt uit om het te gaan proberen.

De set-up is simpel. Om te beginnen krijgt iedere speler een guildkaart. De guildkaart geeft de avonturier aan waar je het spel mee gaat spelen. Iedere avonturier heeft een unieke eigenschap en start-grondstoffen. Nadat iedereen zijn guildkaart heeft gekregen, pakt iedereen de voor zijn/haar avonturier geldende grondstoffen. Vervolgens pak je de vijf standaard locatie kaarten en daar voeg je willekeurig één speciale locatie aan toe. Deze zes locaties leg je in een cirkel. Plaats de avonturiers op drie verschillende locaties en daar tot slot drie monster kaarten om en leg die onder de cirkel van locaties.

Het doel van het spel is simpel: punten verzamelen. Punten verzamel je door de monsters aan te vallen. Op iedere monsterkaart staan onderaan de grondstoffen die je nodig hebt om dat monster te verslaan. Denk hierbij aan: “munten, hartjes, zwaarden”. De grondstoffen verzamel je door locaties te bezoeken. Als je bijvoorbeeld naar de markt gaat, krijg je drie muntjes. Bij de smid kun je zwaarden halen en in het bos kun je de monsters met je verzamelde grondstoffen aanvallen.
Het bezoeken wordt gedaan door een leuke variant van het worker-placement mechanisme. Om te beginnen gebruikt iedereen om beurten dezelfde workers (de avonturiers). Je pakt een avonturier van zijn huidige locatie, je voert de functie uit de hoort bij de huidige locatie. Vervolgens zet je hem op een aangrenzende (vrije) locatie, en ook de functie die bij die locatie hoort mag je dan uitvoeren. Tot slot zet je de wacht van de koning op de oorspronkelijke locatie van de avonturier (de locatie waar je vandaan vertrok). Dit om aan te geven dat deze locatie door de volgende speler niet gebruikt mag worden. Dan is je beurt voorbij en kan de volgende speler zijn/haar acties uitvoeren. Dit doe je totdat iemand 20 punten verzameld heeft en dan start de eindtelling.

Kingswood is ook solo te spelen, waarbij je niet speelt totdat je 20 punten hebt, maar speelt totdat je een drietal specifieke monsters verslagen hebt of de monsters de overhand gekregen hebben en je verloren hebt.

Eigenlijk heb ik twee tips.
De eerste is, kijk goed naar de kracht van je guild. De krachten zijn voor iedereen anders en hebben een behoorlijke invloed op de strategie die je in het spel kunt gebruiken.
De tweede tip is, zorg dat je geld hebt! Voor verschillende handelingen in het spel heb je geld nodig. Bijna nooit grote hoeveelheden… maar zelfs als je maar 1 muntje nodig hebt, je moet het wel hebben.

Kingswood is absoluut een aanrader. Eenvoudig uit te leggen en speelt heel eenvoudig weg. Het is behoorlijk snel te spelen: met twee personen in een minuut of 20, met meerdere spelers loopt dit natuurlijk op. Het spel is erg eenvoudig in opzet, maar de unieke eigenschappen van iedere guild en het worker-placement mechanisme maken het echt ook een leuke uitdaging voor de ervaren bordspel speler.