Uitleg Math Trade Deel 2 / 5

MathtradeRoll The Dice organiseert op Zuiderspel 2014 een No-Ship Math Trade, waar jij aan mee kan doen! Deze serie artikelen leggen uit wat een Math Trade is, waarom je er aan mee zou willen doen en hoe het werkt. Onderaan staan verwijzingen naar eerdere delen.
Deze keer “Wat zijn de randvoorwaarden bij Math Trades?”

Bij elke Math Trade zijn een aantal regels die vantevoren vastgesteld worden. Deze randvoorwaarden helpen om de Math Trade in goede banen te leiden. Het belangrijkste zijn de twee deadlines van de Math Trade. Tot welk moment is het mogelijk om spellen toe te voegen aan de lijst en wanneer moet je je wensenlijst hebben ingevuld. Meestal vermeld de organisator van de Trade ook nog wanneer hij de resultaten berekent en online zet. Als je binnen de gestelde deadlines geen tijd hebt, dan is het niet mogelijk om aan de desbetreffende Math Trade mee te doen.

Bij het toevoegen van items moet je opletten wat valide items zijn. Naast bordspellen kan het toegestaan zijn om geldbedragen, geekgold, kortingsbonnen, videospellen, DVD’s en roll playing boeken toe te voegen. Bedenk wel dat andere mensen geïnteresseerd moeten zijn in wat jij aanbiedt. Als bepaalde zaken niet toegestaan zijn dan staat dat in de beschrijving van de Math Trade.

In de randvoorwaarden staat ook welke gegevens je moet vermelden van een spel dat je toevoegt.

  • Hier willen mensen in ieder geval weten in welke taal het spel is. Daarbij hoeft het niet per se slecht te zijn als een spel Frans of Duits is. Tegenwoordig zijn veel spellen volledig taalonafhankelijk. Dit kan je meteen  bij het item vermelden of je kan het opzoeken op BGG (‘Language Dependence’ staat het als één van velden onder het kopje ‘Information’).
  • Vermeld ook welke versie van het spel je aanbiedt als er meerdere zijn (bijvoorbeeld Roborally heeft een Wizards of the Coast, een 999 Games en een Avalon Hill versie). Helemaal netjes is om te zorgen dat het bijbehorende plaatje overeenkomt met de versie.
  • Zorg ook dat je duidelijk vermeldt wat de staat van het spel is. Zit het nog in het plastic, is het een paar keer gespeeld of is het bijna versleten? Missen er componenten? Zitten er beschadigingen of deuken in de doos? Bij dit kopje kan je haast niet genoeg informatie vermelden. Het voorkomt verrassingen na het ruilen.

Vaak zie je dat mensen een ‘sweetener’ toevoegen aan hun aanbod. Een sweetener is een extra spelletje dat het aanbod beter maakt. Het is nooit verplicht om een sweetener toe te voegen. Als je er voor kiest om een sweetener er bij te doen dan mag je helemaal zelf weten wat je toevoegt, hoewel je wel vaak ziet dat het item en de sweetener met elkaar te maken hebben (bijvoordbeeld het basisspel en een uitbreiding). Om verwarring te voorkomen is het belangrijk in de beschijving van je item alleen verwijzingen op te nemen naar sweeteners.

Over het algemeen zullen ‘Duplicates’ toegestaan zijn. Dat betekent dat hetzelfde spel meerdere malen toegevoegd mag worden aan de lijst.

Er bestaan zogenaamde ‘Pick X out of Y’ items. In de beschrijving van zo’n item staan dan meerdere spellen. Als je met zo’n item gaat ruilen dan mag je een paar van die spellen kiezen. Bijvoorbeeld:
Het item heet ‘Pick 2 out of 5’ items en in de beschrijving zie je Love Letter, Franks Zoo, Take 5, Saboteur en Fluxx. Als jij degene bent die gaat ruilen met de aanbieder van dit item dan mag je twee spellen kiezen uit de lijst.
Hoe je zelf een pick x out of y item toevoegt leggen we de volgende keer uit.

Daarnaast bestaan er ‘Gamebundles’ dit is een soort ‘Pick X out of Y’ item waarbij X en Y gelijk zijn aan elkaar. Oftewel je krijgt alle spellen uit de bundel.

Verder zal je in elke beschrijving vinden dat je geen items uit de lijst mag verwijderen. Dit heeft te maken met de OLWLG (het tooltje om je wensenlijst te maken) dat we deel vier zullen behandelen. Als je een item uiteindelijk niet wil ruilen dan kan je dat altijd doen door het bijbehorende wensenlijstje leeg te laten voor dat spel.

Afhankelijk of het om een reguliere Math Trade of een No-Ship Math Trade gaat, zal er iets in de beschrijving staan over de verzending of de overdracht van spellen. Voor de Zuiderspel No-Ship Math Trade geldt dat iedereen geacht wordt om zelf de overdracht van zijn spellen te regelen.

Tot zover de randvoorwaarden van Math Trades. De Zuiderspel No-Ship Math Trade is nu online. Je kan deze nu alvast doorlezen en als je wil kan je al spellen toevoegen (of wachten tot het volgende artikeltje online komt).

Links
Zuiderspel No-Ship Math Trade: http://boardgamegeek.com/geeklist/170732/zuiderspel-no-ship-math-trade
BGG: http://www.Geekdo.com
OLWLG: http://bgg.activityclub.org/olwlg/
Math Trades Help (Eng): http://boardgamegeek.com/wiki/page/Math_Trades
De wiskunde achter Math Trades (Eng): http://boardgamegeek.com/wiki/page/TradeMaximizer#toc9

Uitleg Math Trade Deel 1: http://www.rollthedice.nl/2014/03/03/uitleg-math-trade-deel-1-5/
Uitleg Math Trade Deel 3: http://www.rollthedice.nl/2014/03/08/uitleg-math-trade-deel-3-5/
Uitleg Math Trade Deel 4: http://www.rollthedice.nl/2014/03/10/uitleg-math-trade-deel-4-5/
Uitleg Math Trade Deel 5: http://www.rollthedice.nl/2014/03/10/uitleg-math-trade-deel-5-5/