Vanished Planet

Vanished Planet (doos)
Vanished Planet (doos)

Het is alweer bijna een maand geleden dat ik een stukje schreef over een coöperatief spel. Hoogste tijd dus voor een volgende spel uit mijn lijstje! Ditmaal een Science Fiction-spel, waarin de Aarde opeens opgeslokt is door een donker monster dat zich uitbreidt in de ruimte. De spelers (maximaal 6) spelen elk een van de andere rassen die in de nabijheid van de Aarde leven. Ze moeten proberen op tijd de groei van het monster tegen te gaan om gezamenlijk te winnen. De winst wordt bereikt door een bepaald aantal punten te verzamelen met het bereiken van doelen. Of alle spelers die met het spel gestart waren dan nog “in leven” zijn is niet relevant: er hoeft er eigenlijk maar een van hen in leven te blijven om dat puntenaantal te bereiken.

Bij aanvang van het spel beschikt iedere speler over een ruimteschip en een thuisplaneet. Hij heeft twee extra schepen op voorraad (maar mag die nog niet gebruiken). Ook heeft hij een tiental markeerstenen die aangeven op welk ruimte-object de speler grondstoffen ontvangt. Ook deze markeerstenen zijn nog inactief.

Er ligt ook een grote stapel zwarte schijfjes op tafel, deze duiden het monster aan. Bij aanvang van het spel ligt het eerste schijfje al in het centrum van het bord, bovenop onze vertrouwde planeet Aarde.

Vanished Planet (spelsituatie)
Vanished Planet (spelsituatie)

Verder liggen er enkele stapels kaarten naast het bord. Er is een stapel gebeurteniskaarten, waarvan er elke beurt een moet worden getrokken. Afhankelijk van het aantal spelers en de gewenste moeilijkheidsgraad kunnen daar (extra) kaarten in worden gestopt die het monster sneller doen groeien.
Een tweede stapel wordt gevormd door de doelen. Dit zijn allemaal verschillende kaarten die een bepaalde conditie noemen waaraan een speler moet proberen te voldoen. Zodra hij daaraan voldoet krijgt hij (het team) het op de kaart vermelde aantal punten. Bijvoorbeeld: verdien 1 punt door twee extra schepen te bouwen (ook altijd nuttig als je die kaart niet hebt, trouwens…). Of: verdien 3 punten door grondstoffen te winnen in elk van de zes delen van het bord. Deze doel-kaarten liggen gesloten naast het bord, en het duurt even voordat de spelers er een mogen trekken. En dan maar hopen dat je het doel ook kunt halen…
Als laatste vinden de spelers een aantal stapels met “grondstoffen”, personeel, technologie en andere nuttige zaken. De spelers krijgen elke beurt grondstoffen, en kunnen daar volgens bepaalde verhoudingen kaarten mee “bouwen” van een hogere categorie. Uiteindelijk zullen de spelers een aantal dingen moeten bouwen om (a) sneller of beter te worden, of (b) deze (op de juiste plek) af te geven tegen punten.

Elke beurt trekt de speler eerst een gebeurteniskaart en doet wat er op deze kaart staat. Gelukkig valt meer dan de helft van de kaarten mee: ze zijn positief voor de betreffende speler. Bijvoorbeeld: voeg twee grondstoffen of een personeelslid toe aan je voorraad. Na deze kaart mag de speler al zijn schepen bewegen, hij mag planeten markeren, en hij mag grondstoffen inslaan. Dat alles natuurlijk volgens bepaalde regels: zo mag je bijvoorbeeld vrij kiezen op welk moment tijdens je beurt je een grondstof ontvangt voor elk van je 10 markeerstenen, maar je mag maar eenmaal per beurt per markeersteen een grondstoffenkaart nemen.
Ik schreef het al: met die grondstoffen bouw je weer verder, en verder… Totdat je je doel kunt vervullen, waarna je moet proberen een nieuwe doelkaart te pakken te krijgen om ook die te vervullen.

In de eerste helft van het spel lijkt het allemaal heel erg moeilijk te zijn, je vraagt je vaak af hoe je in hemelsnaam die doelen kunt vervullen. Maar naarmate het spel vordert kun je wel steeds meer, en dat betekent dat er gedurende het hele spel een versnelling in zit. En vlak voor het einde blijkt dan toch weer dat het wel mogelijk is het spel te winnen, al is het dan vaak op het nippertje.

En als het onverhoopt niet lukt, dan probeer je het toch gewoon nog een keer?

Links

3 gedachten aan “Vanished Planet”

  1. Hi,

    Leuke beschrijving, nu was ik ook erg benieuwd hoe je het zelf beoordeeld aangezien het op BGG helemaal niet zo hoog scoort? (Ik ben zelf niet zo aanhoudend op de cijfers van BGG)

    Groeten,
    Xavier

    1. Xavier,

      Zelf vind ik het een leuk spel. Ik zal niet snel een aanbod om dit te spelen afslaan, waarschijnlijk alleen als er een concurrent geboden wordt (Arkham Horror).
      Beoordelingen aan spellen geef ik nog niet, maar daar wil ik nog wel aan werken. Voor nu zou ik het voor dit spel op een 7-8 houden (volgens BGG-schaal).

      Rob.

Reacties zijn gesloten.