Formula Motor Racing

formula-motor-racing-components

Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: GMT Games, Hanford USA
Spelers: 3-6 spelers
Leeftijd: 8+
Tijdsduur: ±20 minuten per ronde / meestal 3 ronden
Prijs: $20

Formula Motor Racing is een vlot kaartspel wat snel te leren is en waarbij flink gelachen kan worden. Het spel bestaat uit twaalf autootjes in zes kleuren, een 12-zijdige dobbelsteen, een stapel kaarten (Engelstalig maar met duidelijke tekeningen), een scoreblok en natuurlijk de spelregels. Ongeacht het aantal spelers doen alle auto’s mee. Als speler ben je de eigenaar van een renstal van Formule 1 auto’s. Door het uitspelen van de kaarten loods jij jouw eigen auto’s (en die van de medespelers) door de race en probeer je als eerste te finishen.

Voor de startopstelling van de 1e zes kleuren auto’s wordt gedobbeld, de andere zes auto’s komen in tegengestelde volgorde er achteraan te staan. Dus wie pole position heeft, heeft ook de laatste plaats, de 2e positie heeft ook de voorlaatste plaats bij de startopstelling, etc. Degene met pole position mag beginnen.

Uit de vijf kaarten die je hebt, moet je er één spelen en daarna een nieuwe pakken. De gekleurde kaarten speel je op de één van de auto’s van die betreffende kleur. De zwart/wit kaarten speel je afhankelijk van de kaart of op een auto naar keuze of op de auto op de positie die je dobbelt. Iedereen mag alle soorten kaarten spelen (één per beurt). Dus de eigenaar van de rode auto’s mag ook gele kaarten spelen voor de gele auto’s. Alleen kaarten van auto’s die beide uit de race zijn, kunnen deze ronde niet meer gespeeld worden. Ook al lig je uit de race met allebei je auto’s, je mag kaarten blijven spelen.

Bij sommige kaarten weet je voordat je deze speelt of deze een positief of negatief effect heeft op de auto, bij andere kaarten bepaalt de dobbelsteenworp of de kaart positief of negatief uitpakt. Vooral dit laatste zorgt vaak voor hilarische momenten. Het ene moment help je een medespeler, het andere moment gooi je diezelfde speler uit de race. Het kan ook gebeuren dat je jezelf uit de race dobbelt of dat een autokleur zonder eigenaar (speler) als eerste eindigt. Dit spel is uitermate geschikt om een beetje te lopen klieren met je medespelers.

formula-motor-racing-cards In het spel zitten de volgende kaarten:

  • +2 / +3 / +4 afhankelijk van de kleurkaart gaat de auto in die kleur 2 of 3 of 4 plaatsen vooruit, de auto direct er achter gaat mee in de slipstream
  • pitstop (zwart en kleur), dobbelen, worp 1 t/m 6 dan gaat de auto een gelijk aantal plaatsen achteruit als de worp
  • Wrongline -1 (zwart), gekozen auto gaat 1 plaats terug
  • Off circuit -2 (zwart), gekozen auto gaat 2 plaatsen terug
  • Lose Control -3 (zwart), gekozen auto gaat 3 plaatsen terug
  • Tailtender Turbo (zwart), 1 van de laatste 3 auto’s mag 3 plaatsen vooruit (geen slipstream)
  • Spin Out / Spin Last (zwart), de dobbelsteenworp bepaald de positie van de auto die uit de race ligt/ achterste plaats moet, 1x opnieuw dobbelen is toegestaan
  • +1 or last / +1 or out (zwart), als je 1 t/m 9 dobbelt, gaat de gekozen auto 1 plaats vooruit, anders afhankelijk van de kaart gaat de auto naar de laatste plaats of ligt uit de race.
  • Crash (zwart), de dobbelsteen bepaalt de positie van de auto die uit de race ligt, daarnaast ligt of de auto ervoor of erachter ook uit de race naar keuze van de speler.

Nadat de stapel kaarten op is mag iedereen nog één kaart spelen en dan vindt de puntentelling plaats: 10/6/4/3/2/1 punten (conform de oude formule 1 regels). Daarna volgen nog twee rondes. De eindstand van de 1e ronde is de beginstand van de 2e ronde. De auto’s die uit de race lagen sluiten in volgorde aan. De auto die als eerste uit de race ligt komt achteraan, de auto die als tweede uit de race ligt, komt als voorlaatste.