Ik ben al heel wat jaren bezig met het ontwikkelen van het spel Space Maze, dat tijdens SPIEL ’11 eindelijk op de markt zal komen. Daarom wil ik jullie door middel van dit blog graag wat meer uitleg geven over het spel, een kijkje geven in de geschiedenis en uitleggen welke veranderingen het spel allemaal heeft ondergaan voordat het eindelijk goed genoeg was om uit te geven. Daarnaast zal ik jullie op de hoogte gaan houden van wat er allemaal gebeurt tijdens de productie en wat ik allemaal moet doen om het spel op de beurs in Essen te krijgen.
Het spel in het kort
Space Maze is een tactisch bordspel met een spelmechanisme dat gebruikmaakt van de primaire en secundaire kleuren. Het modulaire speelbord bestaat namelijk uit vijfentwintig ‘kamers’ die op elke as een primair gekleurde doorgang hebben (rood, geel of blauw). De spelers spelen elk met een team van drie aliens die de secundaire kleuren hebben (een paarse, een oranje en een groene alien). Wanneer je een alien wil verplaatsen van de ene kamer naar de andere moet de combinatie van de gekleurde doorgangen waar de alien doorheen moet hetzelfde zijn als de kleur van de alien zelf. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld een groene alien alleen kan bewegen door een blauw/gele doorgang.
De doolhof is nooit geheel toegankelijk voor je aliens, je zult daarom het doolhof moeten veranderen door het gebruik van actiekaarten. Deze kaarten geven je opties zoals het draaien van een kamer of twee kamers met elkaar verwisselen. Elke speler gaat op deze manier zijn aliens door het kleurendoolhof bewegen om in het midden de zilveren helm te stelen en terug te brengen naar zijn UFO. Maar wanneer een alien deze helm op heeft gaan alle andere aliens natuurlijk achter hem aan om hem af te pakken.
Tactiek
Space Maze vergt een nieuw tactisch inzicht, waarbij het onmogelijk is om ver vooruit te denken of strategisch te plannen. Je zult je kansen moeten spreiden en soms wat concessies moeten doen om uiteindelijk de kans op de winst niet helemaal te verliezen. Men doorziet meestal lang niet alle mogelijkheden. Elk spel geeft je weer nieuwe inzichten en meer sluwe technieken om de ander te slim af te zijn.
Bètatest
Ik hoop dat ik jullie nieuwsgierig heb gemaakt. Wil je het zelf eens proberen? Kijk dan ook eens op mijn website, daar vind je nieuws over waar ik bètatests uitvoer en daarnaast ook foto’s en andere informatie.
In mijn volgende post zal ik ingaan op de geschiedenis van het spel. Het spel heeft namelijk nogal wat veranderingen doorgemaakt, zo werd de eerste versie (nu bijna 15 jaar geleden) nog helemaal gespeeld met Warhammer miniaturen en werd er door de spelers gevochten om de enige sleutel tot de uitgang.
Super veel succes met het uitbrengen van je spel.
Wat ik me afvraag? Je hebt het spel nog niet productiegereed (betatest is nog niet klaar) maar gaat wel al op een consumenten beurs staan. Denk je dat je het verkoopklaar en geproduceerd hebt tegen oktober.
Ik ben ook bezig geweest, bij mij liep het uiteindelijk vast op de hoge productiekosten (zowel per spel (€20) als het uiteindelijke totaal min €40k). Hopelijk lukt het jou wel.
Hoi Ralf,
Het uiteindelijke ontwerp is zo goed als klaar. Komende week gesprekken met producent, maar er zijn al onbedrukte samples gemaakt en er is een redelijke prijs als ik er maar genoeg bestel;) De productie duurt ongeveer 3 maanden dus ik haal het wel, alhoewel ik niet veel speling heb.
Wat voor spel heb je gemaakt? Waarom waren de productiekosten zo hoog?
Mijn spel bevatte nogal wat karton in verschillende vormen. Enerzijds de eenmalige kosten voor de mal, anderzijds puur de hoeveelheid. Aangezien mijn spel een echt familiespel zou moeten worden had ik een maximum verkoopprijs an 30€ gesteld. Dat vervolgens de inkoopprijs er niet ver vanaf (tenzij ik meteen 5K zou laten maken) zat heeft me doen besluiten het niet te doen.
Ik wens je het allerbeste!
Gr.
Ralf