The Isle of Doctor Necreaux

Doctor Necreaux heeft de beste wetenschappers ontvoerd om ze een algeheel vernietigingswapen te laten maken. Het vorige team van geheim agenten heeft al een bom geplaatst op het eiland waar Doctor Necreaux zijn basis heeft, maar is spoorloos verdwenen. Jij en jouw team hebben de opdracht gekregen om naar het eiland af te reizen en daar de wetenschappers te redden voordat de bom ontploft en die het hele eiland vernietigt.

The Isle of Doctor Necreaux is een coöperatief kaartspel van de makers van Thunderstone. Een vriend van mij heeft een gratis exemplaar gekregen bij de aanschaf van Thunderstone en de eerste twee uitbreidingen op Spiel ’10. De laatste tijd vind ik het steeds leuker om coöperatieve spellen te spelen en dit kleine spelletje ben ik zeer gaan waarderen. Daarom is deze recensie misschien niet helemaal objectief.

Voorbereiding

In de het doosje zitten 110 kaarten. De drieëndertig karakterkaarten beschrijven de eigenschappen waaruit jouw karakter opgebouwd wordt. Elke speler krijgt drie van deze kaarten. De zevenenzeventig avontuurkaarten bevatten de voorwerpen, kamers, monsters, vallen en gebeurtenissen die je tijdens jouw zoektocht op het eiland tegenkomt.

Er zijn ook twee speciale avontuurkaarten. De wetenschappers en de ontsnappingsshuttle. Als je die twee kaarten gevonden hebt voordat de bom afgaat heb je het spel gewonnen. De stapel avontuurkaarten wordt geschud en de wetenschappers worden ergens in het midden geplaatst en de ontsnappingsshuttel ergens onderaan de stapel.

Verder zit er nog een bord bij om de tijd bij te houden en een stapel fiches. Afhankelijk van het aantal spelers begint de klok vanaf een bepaalde tijd af te tellen. De tijd wordt bijgehouden met het tijdsfiche.

Spelverloop

In dit spel probeer je samen met de andere spelers de wetenschappers te redden. Alle beslissingen worden dan ook samen gemaakt. Het spel bestaat uit een aantal rondes. De spelers kunnen kiezen of ze rusten of bewegen. Als de spelers rusten krijgen ze levenspunten en ladingen terug (zie vechten en speeltips) en kunnen ze de toekomstige gevaren overdenken door de bovenste kaart van de avonturenstapel te bekijken en eventueel onderop te plaatsen. Daarna telt de klok één stap af.

Door te rusten vind je de wetenschappers en de ontsnappingsshuttle niet. Daarvoor moet je bewegen. Als het team gaat bewegen moeten ze eerst bepalen hoe snel ze willen bewegen. Dit is het aantal avontuurkaarten dat ze deze ronde gaan omdraaien. Deze snelheid heeft invloed op de vallen en gebeurtenissen die je tegenkomt.

Eén voor één worden de avontuurkaarten omgedraaid en afgehandeld. Op de kaarten staat wat je moet doen. Vaak moet je met een dobbelsteen gooien dat de uitkomst bepaald. Met behulp van de karaktereigenschappen van de teamleden kun je verschillende zaken beïnvloedden. Alleen door goed samen te werken kun je de gevaren doorstaan.

Na elke ronde telt de klok één af. Als die op nul komt heeft het team verloren. Ook als alle teamleden geen karakterkaarten meer hebben is het spel verloren.

Vechten

De levenspunten van een teamlid wordt bepaald door de karakterkaarten. Voor elk punt schade moet je één van je karakterkaarten omdraaien of als die al omgedraaid is afleggen. Je hebt dus zes levenspunten. Het effect van een omgedraaide karakterkaart is niet meer beschikbaar. Door te genezen kun je karakterkaarten weer terug draaien. Genezen kan door te rusten of door het gebruiken van effecten van bepaalde karakterkaarten.

Als je een monster tegenkomt kun je er voor wegrennen wat elk teamlid één schade oplevert en waarna de ronde ongeacht de snelheid wordt beëindigd. Maar het is meestal beter om er tegen te vechten. Elk monster heeft zijn eigen speciale krachten maar de teamleden kunnen hun karaktereigenschappen gebruiken om te proberen het gevecht in hun voordeel uit te laten komen.

Een monster heeft een monsteraanvalwaarde (CV). Elk teamlid gooit met een dobbelsteen. Als het resultaat meer is de CV dan krijgt het monster een schadepunt. Als het resultaat minder is, dan krijgt het team een schadepunt. Het monster is verslagen zodra het zoveel schadepunten heeft als het aantal teamleden. Zolang het monster nog niet verslagen is wordt het gevecht vervolgd. De schade die het team krijgt mag dus aan elk teamlid toegekend worden en niet speciaal aan het teamlid dat te laag gegooid heeft.

Tijdens hun tocht over het eiland vindt het team voorwerpen, maar krijgen deze niet direct. Als een monster verslagen is verdelen de spelers de gevonden voorwerpen onder de teamleden. Op de monsterkaart staat hoeveel voorwerpen er verdeeld mogen worden. De overgebleven voorwerpen worden afgelegd.

Speeltips

Het is belangrijk om de karaktereigenschappen van de verschillende spelers goed te combineren. Sommige karaktereigenschappen maken gebruik van ladingen. Om zo een kracht te gebruiken moet je een lading inzetten. Wees niet te zuinig met de ladingen, want er zijn meestal genoeg manieren om ze weer terug te krijgen en misschien krijg je later de kans niet meer.

Eén van vallen is de Sliding Wall. Deze kaart splitst het team in tweeën. Dit is zeer voordelig omdat dan per ronde elk team zijn eigen avontuurkaarten kan doorwerken waardoor je in principe twee keer zo snel door de avontuurkaartenstapel heengaat. En dat is waar het om gaat. Je moet zo snel mogelijk door de stapel heen om de wetenschappers en de ontsnappingsshuttle te vinden.

Conclusie

Ik vind dit een heel leuk spel. Het geeft mij het bekende coöperatieve spel gevoel. Het lijkt onmogelijk om het einde met succes te halen, maar door goed samen te werken lukt het dan toch. De herspeelbaarheid is ook zeer groot. Er zijn drieëndertig karakterkaarten die heel veel verschillende combinaties mogelijk maken waardoor het iedere keer anders speelt. Ook de volgorde waarop de avontuurkaarten liggen bepaald hoe het spel verloopt. Ik denk wel dat het spel met meer spelers eenvoudiger wordt omdat je dan meer combinaties met de karakterkaarten kunt maken.

De regels zijn eenvoudig. Alleen zijn de begrippen zoals karakter, teamlid en team niet direct duidelijk. De drie karakterkaarten die een speler heeft maken samen het teamlid. Het zijn dus de eigenschappen en niet losse karakters. Ook is het spel snel op te zetten en kun je snel beginnen met spelen.

Een veelgehoord minpunt is dat het te moeilijk is en dat de geluksfactor te groot is. Ik heb het spel een aantal keer gespeeld en meestal gewonnen. Ook heb ik het gevoel dat er genoeg beslissingen te maken zijn als je een beetje goede combinatie van karakterkaarten hebt. Maar als je het spel voor de eerste keer speelt en je maakt omdat je pech hebt totaal geen kans, dan zou je het daardoor misschien niet meer willen spelen. Als je van coöperatieve spellen houdt raad ik je toch aan het nog een paar keer te proberen. Misschien moet je het eens met meer spelers proberen.

De kwaliteit van de componenten is prima. De illustraties zijn eenvoudig en geven de sfeer van een groepje super agenten of helden dat het hol van het criminele meesterbrein binnengaat goed weer. Ik vind het spel zijn prijs zeker waard.

Spelgegevens

Naam spel The Isle of Doctor Necreaux
Spelbedenker Jonathan Leistiko
Uitgever AEG
aantal spelers 1-5 leeftijd 14+ tijdsduur 40 minuten
prijs 20,00 soort spel coöperatief kaartspel