Luxor

Spelgegevens

Naam spel Luxor
Spelbedenker Rüdiger Dorn
Vormgeving Dennis Lohausen
Uitgever Queen Games
Jaar van uitgave 2018
aantal spelers 2-4 leeftijd 8+ tijdsduur 45 minuten
prijs 40 spelregels Spelregels
soort spel Familie, Loopspel
gewonnen prijzen Genomineerd voor: Nederlandse Spellenprijs (Best Family Game)
gewonnen prijzen Genomineerd voor: Spiel des Jahres 2018
gewonnen prijzen Genomineerd voor: Gioco dell’Anno

Inleiding

Avontuur voor de hele familie! Als een groep avonturiers gaan we op jacht naar waardevolle schatten in de legendarische Tempel van Luxor. Een loopspel waarbij we steeds verder de tempel binnendringen om zo snel mogelijk de grafkamer van de Farao te bereiken, waarbij we onderweg van alles tegenkomen. Spannend!

De eerste indruk

De doos van Luxor is duidelijk herkenbaar als een spel van Queen games. En ook de inhoud van de doos voldoet aan de verwachtingen. Mooie kaarten, leuk uitziende tegels en duidelijk herkenbare symbolen. De avonturiers zijn leuk vormgegeven en ook het spelbord ziet er uitnodigend uit.

De voorbereiding

De set-up is de eerste keer dat je het spel speelt best indrukwekkend, het hele bord moet op een bepaalde manier worden volgelegd met de tegels en de kaarten moeten worden geschud en uitgedeeld. Uiteindelijk spreekt het echter heel erg voor zich en als je het eenmaal doorhebt kun je zo van start. Als je het samen doet ben je met ongeveer 10 minuten klaar en kan het avontuur beginnen.

Spelverloop

Luxor is een loopspel waarbij elke beurt drie stappen kent: een kaart spelen en avonturiers verplaatsen, een actie uitvoeren en een kaart trekken.

Een kaart spelen en avonturiers verplaatsen:
De speler die aan de beurt is trekt helemaal links, of helemaal rechts uit zijn hand met vijf kaarten een kaart, en verplaatst een van zijn avonturiers zoveel stappen als op de kaart staan, waarbij alleen de vakjes waar nog een tegel op ligt worden meegeteld als stap.

Een actie uitvoeren:
Na het verplaatsen van zijn avonturier pakt de speler de tegel waarop zijn avonturier geeindigd is, en voert de speler de actie uit die op die tegel staat.

Een kaart trekken:
Tenslotte pakt de speler een nieuwe kaart van de stapel, en stopt deze terug in het midden van zijn handkaarten.

Zodra aan het einde van een ronde twee avonturiers in de grafkamer zijn, eindigt het spel en volgt de eindtelling.

Tips en opmerkingen

Onderweg naar de grafkamer kom je allerlei interessante voorwerpen tegen die je aan het einde van het spel punten opleveren, of die je zelfs nodig hebt om de grafkamer te bereiken.

Door slim met je handkaarten om te gaan kun je een aantal stappen vooruitdenken en zorgen dat je avonturier op een gunstige tegel uitkomt. Wel kan dat gemaakte plannetje in de war geschopt worden door een medespeler die net voor jou een tegel verwijdert uit het spel, waardoor het aantal stappen wat jij gepland had niet meer past. Zorg dus altijd dat je alternatieven hebt!

Als het einde van het spel nadert doe je er verstandig aan om voor al je avonturiers te kijken of deze wel op een gunstige (waardevolle) positie staan. Als dat niet zo is kun je veel punten mislopen en dat zou natuurlijk zonde zijn 😉.

Oordeel recensent

Luxor is een leuk en licht spel, wat geschikt is voor de hele familie, maar wat ook met een groepje vrienden zeker de moeite waard is. Zeker als zij nog niet veel spelervaring hebben. Het spel is duidelijk, de stappen zijn eenvoudig, en het doel is duidelijk. Toch zit er stiekem meer in dan je in eerste instantie denkt, met name het plannen en de invloed die je op elkaar kunt uitoefenen zorgen voor een interactief en onvoorspelbaar element waardoor elk spel anders is.

Het thema van het spel is wat mij betreft goed doorgevoerd, je gaat echt met je groepje avonturiers op pad en voelt als het ware dat je steeds verder de tempel binnendringt en in de buurt van de graftombe komt. Erg leuk gedaan!

Mijn ervaring is dat het spel met 2 spelers al echt leuk is, maar nog leuker wordt naarmate je het met meer spelers speelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *