De Crew: Op weg naar de 9e planeet

Spelgegevens

Naam spel De Crew: Op weg naar de 9e planeet
Spelbedenker Thomas Sing
Vormgeving Marco Armbruster
Uitgever 999 Games
Jaar van uitgave 2019
aantal spelers 2-5 leeftijd 10+ tijdsduur 20 minuten
prijs 13 spelregels Spelregels (Engels)
soort spel coöperatief, slagen halen, kaartspel
gewonnen prijzen 2020 “Nederlandse Spellenprijs: Kennersprijs” genomineerd
gewonnen prijzen 2020 “Speelgoed van het Jaar: 18 plus” genomineerd
gewonnen prijzen Zie onderaan dit bericht de volledige prijzenkast.

Inleiding

We worden als kersverse astronauten op een missie gestuurd op weg naar de negende planeet. We weten nog niet wat we allemaal op onze tocht gaan tegenkomen, maar dat we moeten samenwerken is wel duidelijk, anders falen de missies.

De eerste indruk

De handkaarten
Klein compact doosje. De inhoud: 2 sets kaarten, wat fiches en een regelboek. In het regelboek staan in het eerste deel de spelregels en in het tweede deel de 50 missies die je kan doorlopen. Ze maken bij de spelregels ook gebruik van de kanttekeningen, die we vooral kennen van de Alea-spellen. In een paar woorden de basisregels, zodat je niet het hele boekje weer door moet de volgende keer.

De voorbereiding

De voorbereiding is eigenlijk heel simpel; de handkaarten worden opgedeeld onder de spelers. De speler met raket-kaart 4 wordt deze missie de commandant, de startspeler zeg maar.
Verder hangt er vanaf welke missie je doet en staan de extra’s voor die missie daar vermeld.

Spelverloop

De commandant leest de missie voor en legt alles klaar voor de missie. Daarna doorlopen de spelers de missie. Is deze geslaagd, dan kan de volgende missie gestart worden. Faalt men in de missie, dan kan je deze weer opnieuw proberen. Deze is niet noodzakelijk helemaal identiek. Doordat de handkaarten en opdrachten weer opnieuw geschud en gedeeld worden, verloopt deze poging toch weer anders.

Spelregels

Tokens die volgorde van opdrachten aangeven.
Aangezien alle missies anders zijn, maar wel dezelfde basis hebben, ga ik hier toch even wat verder in op die basisregels.
De Crew is slagenspel. Wat wil zeggen, iedereen speelt een kaart, je moet kleur bekennen en de speler met de hoogste kaart van de uitgekomen kleur wint de slag. Dit is ook nu niet anders. De raket-kaarten in het spel zijn troef en winnen de slag.
Wat is er dan wel zo anders, speciaal, aan de crew? Afhankelijk van de gekozen missie, moeten er opdrachten gehaald worden. De opdrachten zijn bepaalde handkaarten die in de gewonnen slag van een bepaalde speler moet komen. Beginnend met de commandant krijgt elke speler een opdracht tot alle opdrachten voor deze missie verdeeld zijn. Je mag niet communiceren over je handkaarten. Enkel beperkt met een bepaald fiche.

Bijvoorbeeld: Ik heb als opdracht dat de “Groene 5” bij mij moet komen. Misschien heb ik die op hand, misschien niet. Ik moet dus zorgen dat ik een slag haal waarbij de “Groene 5” op tafel komt en dat ik hem dan binnen haal. Het kan zo maar zijn dat een andere speler de “Groene 6” als opdracht heeft.

Het is een coöperatief spel, dus je wilt dat iedereen zijn opdrachten haalt, anders faal je allemaal.

De opdrachten kunnen ook nog voorwaarden hebben, zoals eerst opdracht X voor opdracht Y.
Daarnaast zijn er nog een paar extra regels, maar daar ga nu niet over uitweiden.

Tips en opmerkingen

Opdracht- en handkaarten.
Gebruik de beperkte hulp die je hebt goed en let heel goed op wat andere spelers uitspelen.
Het is wat tegennatuurlijk, maar je moet zelf niet alle slagen halen. Aangezien het coöperatief is, moet je dus andere spelers ook slagen gunnen.

Oordeel recensent

Allereerst moet ik er bij vermelden dat ik geen fan ben van coöperatieve spellen. Op een of andere manier werkt dat niet voor mij.

In de basis is dit een “dertien in een dozijn” slagenspel, niets bijzonders. De opdrachten en de beperkte communicatie die je mag doen, maken het anders. Sommige opdrachten lijken zo simpel, maar door de verkeerde handkaarten kunnen ze heel moeilijk worden, je bent dan volledig afhankelijk van je medespelers. Meer opdrachten wil niet noodzakelijk zeggen dat het moeilijker wordt.
Doordat bij de missies de kaarten elke keer opnieuw geschud worden, kan je deze dus ook goed meerdere keren spelen, het is dus geen legacy of escape spel. Deze zijn door dezelfde mensen maar één keer te spelen.

Dan de hype die er rond dit spel hangt. Je ziet het aan de prijzen, zowat elke spellenprijs die er te winnen is, heeft deze gehaal, of toch op zijn minst genomineerd. Persoonlijk mis ik die ergens, Zó speciaal en vernieuwend is deze ook weer niet.

Ik hoor graag ook de mening van anderen over De Crew, want zoals eerder aangegeven zijn coöperatieve spellen niet mijn ding, dus kijk ik ook niet 100% neutraal naar dit spel.

Prijzenkast

De volledige prijzenkast, op moment van schrijven van deze recensie (oktober 2020).

gewonnen prijzen 2020 “Nederlandse Spellenprijs: Kennersprijs” genomineerd
gewonnen prijzen 2020 “Speelgoed van het Jaar: 18 plus” genomineerd
gewonnen prijzen 2020 “Spiel der Spiele Hit mit Freunden” aanbevolen
gewonnen prijzen 2020 “Kennerspiel des Jahres” winnaar
gewonnen prijzen 2020 “Guldbrikken Best Adult Game” genomineerd
gewonnen prijzen 2020 “Goblin Magnifico” genomineerd
gewonnen prijzen 2020 “Deutscher Spiele Preis Best Family/Adult Game” winnaar
gewonnen prijzen 2019 “Meeples’ Choice” winnaar
gewonnen prijzen 2019 “Golden Geek Most Innovative Board Game” genomineerd
gewonnen prijzen 2019 “Golden Geek Board Game of the Year” genomineerd
gewonnen prijzen 2019 “Golden Geek Best Family Board Game” genomineerd
gewonnen prijzen 2019 “Golden Geek Best Cooperative Game” winnaar
gewonnen prijzen 2019 “Golden Geek Best Card Game” genomineerd

Auteur: Pieter

Secretaris Roll The Dice