Carrossel

Spelgegevens

Naam spel Carrossel
Spelbedenker Antonio Sousa Lara
Vormgeving Nuno Alexandre Vieira
Uitgever MEBO Games
Jaar van uitgave 2019
aantal spelers 2-4 leeftijd 8+ tijdsduur 30 – 45 minuten
prijs 45 spelregels Spelregels Engels
soort spel patronen maken, gezamenlijk actie doen, tegels aanleggen

Inleiding

Je hebt samen met je broers en zussen een draaimolen geërfd. Je gaat een competitie met elkaar aan om te kijken wie de meeste kaartjes kan verkopen voor de draaimolen. Die persoon wordt eigenaar van de draaimolen.

De eerste indruk

De doos is qua artwork zeer sprekend voor het thema, dit zet zich ook door in de rest van de spel onderdelen. Aan alleen de doos is niet direct te zien wat voor spel het is. Maar als de handleiding wordt open geslagen dan wordt al snel duidelijk dat het een abstract patroon leg spel is.

De voorbereiding

De draaimolen wordt in het midden van de tafel gelegd met de juiste kant boven. Zorg er voor dat ieder segment naar een andere speler wijst. Vervolgens krijgt iedere speler een kassa en 3 wachtende klantkaarten. Op deze kaarten komen kartonnen staande versies te staan van deze klanten. Ook krijgt iedere speler een set kaarten waar nummers op staan en een set dieren tegels. Daarna kun je starten met spelen.

Spelverloop

Het spel bestaat uit rondes welke uit 4 fasen bestaan. In de eerste fasen selecteert een speler cijfer en een dierentegel die achter zijn kassa liggen. Als iedere speler dit heeft gedaan worden deze simultaan omgedraaid. De dierentegel wordt vervolgens geplaatst op het cijfer wat is gekozen.

In fase 2 wordt gekeken of in het segment wat naar je toe wijst een patroon ligt wat overeenstemt met de wachtende klanten voor je eigen kassen. Je hebt bijvoorbeeld 2 zwanen en een tijger liggen. Als deze horizontaal of verticaal aangrenzend liggen komt het patroon overeen. De volgorde van het patroon maar daarbij niet uit.

De kartonnen staande klanten worden op de dierentegels in de draaimolen geplaatst. Vervolgens gaan de kaarten naar de speler waarvan de desbetreffende dierentegel van is. Daarna komen 3 nieuw klanten naar je kassa. De klantkaarten die een speler heeft verkregen kunnen in fase 1 ingezet worden om iets extra’s te kunnen doen. Zoals al je gespeelde kaarten terug oppakken of toch een getal speler welke al bezet is door een andere dieren tegel.

In de derde fasen draait de draaimolen 1 slag met de klok mee.

In de vierde en laatste fase wordt nog een keer gekeken of je bezoekers kunt plaatsen in de draaimolen.

Deze 4 fase blijf je doorgaan tot dat je te weinig klanten hebt om de kassa rijen aan te vullen of omdat een speler geen legale zet meer kan doen in de eerste fase. Daarna is het spel meteen afgelopen, de ronde wordt dus niet verder afgespeeld.

Tips en opmerkingen

Kijk in het spel niet perse naar je eigen klanten, maar vooral ook naar de klanten van een tegenstander. In de 4e fasen worden deze namelijk ook potentieel verdeeld op het segment wat nu voor je ligt.

Kijk ook zeker voordat je het spel gaat spelen ook even op de FAQ op BBG. Er worden daar namelijk wel vragen beantwoord die niet in de spelregels worden beantwoord.

Oordeel recensent

Carrossel is een degelijke abstracte patroon bouwer waarbij het thema zeker meehelpt. Het spel biedt je genoeg mogelijkheden om strategieën te ontwikkelen wat herspeelbaarheid vergroot. Dit laatste wordt vooral ondersteund door de klantkaarten die je kunt verkrijgen.

Waar het spel echter een beetje de mist in gaat is de handleiding. Deze is niet helemaal logisch opgebouwd en laat ook nog vragen onbeantwoord. Al met al een degelijk spel maar zeker geen hoogvlieger te noemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *